BRYTER REGELVERKET: Hvert femte bilverksted utfører kontroller på egne biler.

Flere hundre verksteder avslørt:

Tar EU-kontroll på egne biler

Hvert femte bilverksted bryter regelverket og utfører selv EU-kontroll på sjefenes biler. Vegvesenet frykter at trafikkfarlige kjøretøy blir godkjent.

Publisert Sist oppdatert

EU-kontroll

  • EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll, er en myndighetspålagt, regelmessig undersøkelse av den trafikksikkerhetsmessige tilstanden til kjøretøyer.
  • Kontrollen må utføres annethvert år fra kjøretøyet er fire år gammelt (årlig fra det andre året på tyngre kjøretøy).
  • Kontrollen gjøres på bilverksteder som Statens vegvesen har godkjent, blant annet på NAF-sentrene.

Resultatet av den store landsomfattende aksjonen mot bilverksteder – eller kontrollorganer som vegvesenet kaller dem – sjokkerer vegvesenet.

– Det er urovekkende at det er så mange som kontrollerer egne kjøretøy, sier fungerende leder for tilsynsavdelingen i Statens vegvesen, Tom Gullachsen, til Motor.

400 verksteder

Vegvesenet kontrollerte drøyt 2100 bilverksteder av totalt 2500 som er godkjent til å utføre EU-kontroller, eller periodisk kjøretøykontroll som det formelt heter.

Ca. 400 verksteder – nesten hvert femte – har nylig utført EU-kontrollen på kjøretøy som eies av teknisk leder eller dens avløser.

Ifølge habilitetsregelverket må ansatte på bilverkstedene ta EU-kontrollene på egne kjøretøy hos andre verksteder.

Regelverket skal hindre at verkstedansatte godkjenner egne eller kollegers kjøretøy. Reglene omfatter også kjøretøy som nær familie eier, og gjelder både hovedkontroll og etterkontroll.

Overser feil

Det er lokalavisen Grannar i Etne og Vindafjord som først omtalte det omfattende regelbruddet. I fylkene Rogaland og Vestland ble det avdekket 93 avvik blant 484 kontrollerte verksteder.

Ifølge Statens vegvesen er det omfattende regelbrudd på verksteder over hele landet.

– Noen har nok vært ubevisste på lovverket. Men det kan også tenkes at noen bevisst gjør kontrollene selv. I verste fall er kjøretøyene trafikkfarlige, fordi man bevisst eller ubevisst overser feil, sier Gullachsen.

Flere kontroller

Vegvesenet har rett og slett sjekket hvem som har foretatt kontrollene på bilene til verksted-sjefene. Verkstedene blir nå varslet om bruddene.

– I denne omgang gis det advarsler, og pålegg om å hindre at slikt gjøres igjen. Men vi vil følge dette opp med flere kontroller. Ved fortsatt brudd vil vi reagere strengere, sier Gullachsen.

Vegvesenet mener regelbruddene er alvorlige, fordi EU-kontrollene utføres på vegne av myndighetene. Ved senere kontroller kan det også bli aktuelt å sjekke kjøretøyene til alle ansatte, ikke bare kjøretøyene til sjefene.

Beklager

I ytterste konsekvens kan verkstedene miste retten til å utføre de lukrative EU-kontrollene.

Det kan få alvorlige konsekvenser for mange verksteder.

Ett av verkstedene som ble tatt, beklager det som har skjedd.

– Rutinene er nå endret. Dette skal ikke skjer igjen, skriver dette verkstedet i en epost til vegvesenet, som avisen Grannar har fått innsyn i.