TIDLIG VARSEL: NAF varsler sine medlemmer både tre og én måned før fristen. Foto: Skjermdump fra NAF
TIDLIG VARSEL: NAF varsler sine medlemmer både tre og én måned før fristen. Foto: Skjermdump fra NAF

Husk den «lille skriften» ved EU-kontroll:

Derfor bør du ikke ta EU-kontrollen for tidlig

EU-kontrollen har blitt dyrere. Da er det greit å unngå fella som gjør at den blir enda dyrere.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vær obs på en liten detalj når du tar EU-kontroll.

Bilene skal på EU-kontroll annethvert år fra de er fire år gamle. Flere verksteder, blant annet NAF, sender gjerne ut påminnelse ca. tre måneder før fristen.

Da er det mange av oss som kaster oss rundt og bestiller time, slik at vi vet at vi rekker fristen og ikke får problemer med kjøreforbud.

Men du bør vente med kontrollen, i noen uker.

– Det er viktig å merke seg at hvis man tar kontrollen mindre enn to måneder før fristens utløp vil man beholde den gamle kontrollfristen for neste kontroll. Tar man kontrollen mer enn to måneder før fristens utløp blir neste frist kontrolldatoen om to år, skriver NAF på sine sider.

Du risikerer altså at kontrollperioden din blir inntil tre måneder kortere.

Les også: Nye regler fra februar 2019

Når du vil

Tidligere kunne du ta EU-kontrollen, eller PKK-kontroll som det egentlig heter, i en viss periode før den endelige fristen.

Nå kan du gjøre det når du vil. Det er praktisk for de som har sesongkjøretøy, og for de som planlegger lengre utenlandsopphold.

Men hvis du vil ha mest mulig valuta for pengene, bør du altså ikke gjennomføre kontrollen for tidlig.

Les også: Fakta om de nye reglene

1100 kroner

Fra 2015 ble antallet sjekkpunkter nesten fordoblet, fra 85 til ca. 150. Kontrollene tar nå lengre tid, opp mot en time, og koster mer. Hos NAF koster EU-kontrollen nå 1100 kroner.

Reglene for etterkontroll har også blitt strengere. Overholdes ikke fristene blir bilen begjært avskiltet.

Her kan du bli varslet av NAF om EU-kontroll.