DIGER BYGGEPLASS: Giga Berlin, som Tesla kaller den kommende fabrikken, er under bygging, men tyske kilder sier forsinkelsene er betydelige.
DIGER BYGGEPLASS: Giga Berlin, som Tesla kaller den kommende fabrikken, er under bygging, men tyske kilder sier forsinkelsene er betydelige.

Tyske kilder hevder:

«Teslas Berlin-fabrikk er kraftig forsinket»

Fremdriften i byggingen av Teslas nye fabrikk skal være betydelig bak skjema, ifølge et ledende tysk bilbransjenettsted.

Publisert Sist oppdatert

Dessuten spøker det for statsstøtten Tesla har regnet med å få, ifølge de samme kildene til Automobilwoche.

Nettstedet siterer kilder som hevder at bygninger som er kritiske for å starte produksjonen fortsatt ikke er satt opp, fem måneder før planlagt produksjonsstart.

Samtidig har Tesla varslet på sine nettsider at produksjonen av Model Y, den nye modellen som skal produseres til europeiske kunder ved dette anlegget, forventes å starte i midten av 2021.

Mangler byggetillatelse

Ifølge de samme kildene har Tesla heller ikke ennå levert søknad om byggetillatelse til de lokale myndighetene for en batterifabrikk selskapet planlegger å bygge på tomten i Grünheide utenfor Berlin.

Disse utfordringene kommer på toppen av de tidligere omtalte problemene med fremdriften ved Giga Berlin.

Planen er å starte produksjonen av den mellomstore crossover-SUV-en Model Y ved fabrikken, som skal få en kapasitet på 500.000 biler i året, i juli.

Produksjonen skal også inkludere Model 3 og en mulig kompakt kombi designet for Europa.

Modererer optimismen

I sin presentasjon av Teslas resultater for fjerde kvartal 2020 i forrige måned hevdet Tesla-sjef Elon Musk at byggingen av fabrikken «fortsetter som planlagt, og vi har allerede begynt å flytte maskiner inn i bygningene»

Men i sin ferskeste rapport til amerikanske børsmyndigheter, US Securities and Exchange Commission, er selskapet noe mer forsiktig.

Her indikerer Tesla at manglende erfaring med oppstart av produksjon utenfor USA og California (der hovedkontoret og Fremont-fabrikken ligger) kan skape forsinkelser på grunn av lokale krav og reguleringer, samt vanskeligheter med forsyningskjeden og med rekruttering av arbeidskraft.

Mindre batteri-støtte?

Tesla risikerer forøvrig å motta langt mindre statsstøtte til batteridelen av prosjektet enn det som tidligere er rapportert.

EU godkjente i forrige måned statsstøtte til Tesla, BMW og andre selskaper for å bidra til å styrke Europas posisjon som produsent av elektriske kjøretøyer.

Nettavisen Business Insider rapporterte 1. februar at Tesla ville motta en milliard euro (cirka 10,3 milliarder kroner) i statsstøtte til batteridelen av prosjektet.

Har søkt om tilskudd

Det bekreftes ikke av myndighetene.

– Vi kan foreløpig ikke bekrefte tallene som er blitt nevnt angående finansieringsnivå for Tesla, sa en talskvinne for det tyske finansdepartementet til Automobilwoche.

– Det foreligger per nå ikke vedtak om noe endelig finansieringsbeløp for enkeltstående prosjekter.

Til børsmyndighetene skrev Tesla:

«Vi har søkt om støtte fra den tyske regjeringen for å forbedre design, kjemi, produksjonsteknologi og resirkulering av litiumion-batterieceller til Gigafactory Berlin. Tilskuddet ble godkjent av EU-kommisjonen i januar 2021, og gjennomføringen av den vil være underlagt en avtale med den tyske regjeringen om et slikt tilskudd.»

Denne Youtube-videoen viser hvordan det så ut på den delvis snødekte byggeplassen til Tesla utenfor Berlin lørdag: