<strong>SKUFFER SVENSKENE: </strong>VW ID.3 holder ikke bra nok kvalitet, mener magasinet «Vi Bilägare».
SKUFFER SVENSKENE: VW ID.3 holder ikke bra nok kvalitet, mener magasinet «Vi Bilägare».

ID.3 mot Kia, Hyundai og Tesla:

Slakter kvaliteten på ID.3 i elbiltest

Volkswagen ID.3 får så speilene flagrer fra ekspertene i det svenske magasinet Vi Bilägare. «Sjelden har vi følt oss som forsøkskaniner som dette», skriver det rutinerte testlaget.

Publisert

I siste utgave av magasinet Vi Bilägare, som er Motors samarbeidspartner på blant annet dekktester, er Volkswagens elektriske nykommer testet mot Kia e-Niro, Hyundai Ioniq og Tesla Model 3.

ID.3 ender sist i konkurransen. Og kritikken går primært på den dårlige Sfinishen og kvalitetsopplevelsen.

Modellen bærer helt klart preg av å ha blitt «stresset ut på markedet under tvingende omstendigheter», skriver testerne.

Sliten førestol

De påpeker blant annet kvaliteten på setene, med skjeve sømmer, svampete og slapp polstring, og en førerstol som virket sliten allerede etter noen hundre mil.

Langt kraftigere ord brukes om hardplasten på dørsidene: «Som hentet fra en 20 år gammel sør-koreansk lavprisbil». Dette ble også bemerket i Motors test av ID.3, dog ikke med den samme brutale historiske parallellen.

Ikke tysk kvalitet

Og for å sette utviklingen til sør-koreansk bilindustri i perspektiv, så er det altså Kia og Hyundai som tar de to første plassene i denne testen. To sør-koreanere foran amerikaneren og, til sist, tyskeren.

Videre i testen kan vi blant annet lese følgende:

«Det finnes åpne barberblad-skarpe kanter i panseret, tetningen er tilfeldig og klumpete, og karosseritilpasninger er bitvis av alt annet en tysk kvalitet».

Oppgraderes

At ID.3 kommer på markedet med en del elektronikkmangler som senere vil bli oppgradert, er velkjent – og også dokumentert gjennom en rekke skriv som følger instruksjonsboka.

Vi Bilägare erfarte likevel feil med med både infotainmentsystemet og bluetooth-tilkoblingen, som ikke ligger inne på listen over annonserte oppdateringer.

Styreforsinkelse

Også kjøreegenskapene får en del kritikk, selv om vi her snakker om situasjoner der bilen presses langt over grensene for normal kjøring.

Man får likevel en opplevelse av hvordan bilen oppfører seg i ekstreme situasjoner, som en en brå unnamanøver.

Styringen har en forsinkelse som i neste omgang ender i en overreaksjon, altså at bilen styrer for mye når man ikke forventer det.

Ekstremt lys

Totalt sett overskygger svakhetene modellens øvrige gode egenskaper, mener de. Som en av testerne sier: «Det er vanskelig å anbefale en bil som ikke er ferdig».

Og videre: «Sjelden har vi følt oss som forsøkskaniner som dette».

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BEDRE:</span> Kia e-Niro er en bedre elbil enn både Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3 mener «Vi Bilägare».a
BEDRE: Kia e-Niro er en bedre elbil enn både Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3 mener «Vi Bilägare».a

Av positive faktorer trekker de fram setene, som isolert sett et meget gode, et ekstremt bra fjernlys, liten svingradius, den smidige girvelgeren og testens beste lydkomfort.

Tesla dyr

Totalt sett mener Vi Bilägare at Kia e-Niro er den beste bilen i testen, med god rekkevidde, bra plass, fornuftig og lettbetjent instrumentering og et ukomplisert eierforhold. De plasserer den hårfint foran Hyunai Ioniq, som har dårligere rekkevidde, men lavere totalkostnader på det svenske markedet.

Tesla 3 er relativt dyr i Sverige – og taper poeng på totalkostnadene. Men som elbil får den mye ros.

Powered by Labrador CMS