KLAR TIL LADING: Med nye ID.3 i produksjon har batteribehovet gått i taket hos Volkswagen. Og etterspørselen vil bare øke. Foto: Volkswagen AG

Verdens tre største bilprodusenter trapper opp:

Elbilrush møter batterikrise

Verdens tre største bilprodusenter har annonsert kraftig opptrapping av elbilproduksjonen de neste årene. Men verken Volkswagen, Ford eller Toyota har noe definitivt svar på hvordan de skal løse den største utfordringen: Tilgangen på batterier.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen har startet opptrappingen for en produksjon av 330.000 elbiler årlig blant konsern-merkene VW, Audi og Seat bare ved den nye fabrikken i Zwickau, og supplerer med et betydelig antall Skoda- og Porsche-modeller ved andre anlegg.

Ford har varslet at de skal bygge en hel serie elbiler øremerket det europeiske markedet «i løpet av de neste par årene», og kommer i tillegg neste år med premium-SUV’en som er inspirert av deres legendariske Mustang-modell.

Toyota har på sin side framskjøvet målet om en årlig produksjon av en million batteri- og hydrogenbiler i 2030 med hele fem år – til 2025. Toyota kommer med sine første batterielektriske biler i 2020, trolig bybiler for det japanske markedet.

Men ambisjonene utfordres ikke bare av at prisene på elbiler trolig vil ligge relativt høyt i markeder uten sterke offentlige insentiver.

– Produsentene har blitt tvunget til å møte utfordringene ved råvaresituasjonen. Der ser de betydelig risiko, sier Sam Riggall i selskapet Clean TeQ Holdings, som utvikler et digert nikkel- og kobolt-prosjekt i Australia, til Bloomberg.

Les også: Disse elbilene går lengre enn de lover

Milliardinvestering

VW har løst batteritilgangen for første fase av elbilopptrappingen, og hevder VAG-konsernet nå har batterier nok til den planlagte produksjonen ut 2023.

I tillegg har VAG besluttet å investere en milliard euro (nær 10 milliarder kroner) i en batterifabrikk sammen med svenske Northvolt. De avfeier påstander om at den investeringen kan få dagens batterileverandører til å prioritere andre kunder.

Automotive News skriver at Volkswagens plan vil kreve batterikapasitet på 300 gigawatt timer de neste 10 årene bare for produksjonen i Europa og Asia. Konsernet har annonsert en ambisjon om å produsere mer enn en million elbiler årlig fra 2025 – som Toyota.

Japanerne har lenge vært tilbakeholdne med de batterielektriske bilene, ikke minst fordi de vil maksimere praktisk og økonomisk gevinst av hybridteknologien de selv har utviklet.

Les også: Vil doble forsikringsprisene på elbiler

Vil 20-doble

I en omfattende presentasjon av de framskutte planene tidligere i sommer varslet Toyota at de vil trekke veksler på erfaringene med to generasjoner med plug-in-varianten av Prius – med løfte om at de skal ha verdensledende holdbarhet og ytelse når batteribilproduksjonen trappes opp i 2020.

Toyota forventer et behov for å 20-doble batteriproduksjonen fram mot 2025.

Selskapet har ikke sagt noe om frykt for råvaremangel, og møter opptrappingen med et nytt selskap i samarbeid med to store kinesiske aktører (batteriprodusenten CATL og bilselskapet BYD) og tre japanske partnere.

Kina har i mange år investert tungt i råvareselskaper i Afrika. I en analyse fra Bloomberg tidligere i år ble det anslått at landets batteri- og bilindustri ville ha et jerngrep om produksjonen av litium-ion-batterier helt fram til 2025.

Bloomberg skriver at det er en gryende mangel på nikkelsulfat, som er en viktig bestanddel i litium-ion-batterier. Og at etterspørselen etter kobolt vil være større enn tilgangen fra 2025.

Råvareprisene, både på kobolt og nikkel, har falt betydelig hittil i 2018.

– Det begynner å demre for produsenter i Europa og USA at råvarespørsmålet må besvares. Jeg har prøvd å få gjennomslag for dette de siste to årene – uten særlig hell. Men de siste seks månedene har ting endret seg ganske dramatisk, sier Sam Riggall i Clean TeQ Holdings.