MER KLIMAVENNLIGE: Produksjonen av elbilbatterier er ikke like skadelig for miljøet som for bare to år siden, viser svensk studie.
MER KLIMAVENNLIGE: Produksjonen av elbilbatterier er ikke like skadelig for miljøet som for bare to år siden, viser svensk studie.

Ny svensk undersøkelse:

Elbilbatteriene blir stadig mer miljøvennlige

Mer effektiv fullskalaproduksjon på batterifabrikkene, gir lavere CO2-utslipp per enhet, viser en studie fra det svenske miljøinstituttet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Livssyklusen til et litium-ion-batteri er vesentlig mer miljøvennlig enn for bare to år siden.

Da det svenske IVL miljøinstituttet for to år siden publiserte sin første studie om klimaavtrykket til elbilbatteriene, kom det reaksjoner fra flere hold. Faktagrunnlaget var ikke bra nok, mente kritikerne.

Men nå er det gjort nye beregninger, skriver det svenske bilmagasinet Vi Bilägare.

I følge den ferske rapporten frigjør produksjonen av litium-ion-batterier i gjennomsnitt 61-106 kilo CO2-ekvivalenter per produsert kilowatt-timers batterikapasitet.

Dette er betydelig lavere enn 2017-tallene på 150-200 kilo.

Les også: «Elbiler? Det finnes ingen etterspørsel»

Usikkerhetsfaktorer

Emil Emilsson, forsker ved IVL miljøinstituttet, forklarer endringen slik:

– Det skyldes hovedsakelig at batterifabrikkene er blitt større og driver full produksjon, noe som gjør dem mer effektive per produsert enhet. Vi har også medregnet muligheten for at det i deler av produksjonen brukes strøm som er praktisk talt fossilfri.

Forskerne peker på at nettopp en høyere andel fossile elementer i strømmen, var den viktigste årsaken til at verdiene var høyere for to år siden. 

Men de understreker også at det fortsatt er usikkerhetsfaktorer. Og hvis mindre gjennomsiktige data inkluderes, så øker den øverste verdien CO2-utslipp til 146 kilo, skriver Vi Bilägare.

Les også: Nissan-analyse viser at batteriene holder dobbelt så lenge som bilen

Stor belastning

Fortsatt er datamaterialet for tynt, mener Emilsson.

– Gruvedrift kan ha være en stor belastning for både miljøet og samfunnet. Batteriene inneholder metaller som litium og vanligvis også kobolt, nikkel og mangan. Vi trenger mer informasjon om miljøkonsekvensene knyttet til metallforsyningskjedene, samt bedre sporbarhet for å sikre en bærekraftig produksjon i hele kjeden, sier Emilsson.