SKAMLØS KOPI: Denne studien, ORA Punk Cat (sic!), som antakelig foranlediger en produksjonsmodell, ble vist i Shanghai i vår. VW. er ikke begeistret.

Ut mot Kina-partner:

VW vurderer søksmål i krangel om Bobla

Volkswagen er ikke spesielt begeistret over måten den kinesiske produsenten GWM har tolket deres store klassiker på med denne 5-dørs elbilen.

Publisert

Great Wall Motors (GWM) er en av Kinas bilgiganter, blant annet som lokal partner for tyske BMW i landet.

Blant merkene deres er ORA, som spesialiserer seg på elbiler. De stilte ut noen modeller på bilutstillingen i Shanghai i vår og én av dem var denne modellen, som minner sterkt om det tyske ikonet av en bil:

Volkswagen Type 1, best kjent hos oss som Bobla.

Plagiat-tradisjon

Problemet er at GWM tydeligvis har «glemt» å søke designspråkets opphav, Volkswagen, om tillatelse til å benytte seg av det. Det tyske konsernet vurderer nå å gå til rettslige skritt for brudd på designpatenter.

Det skriver det tyske motormagasinet AutoBild.

Kinesiske bilfabrikanter har lang tradisjon for å kopiere vestlige bilmodeller. Vi husker senest en Landwind-modell som nærmest var en klone av Range Rover Evoque og den ferske modellen Xpeng P7 har tung Tesla-inspirasjon.

OGSÅ BAK...: Likheten med VW-klassikeren er ikke mindre når man betrakter hekken!
...OG INNVENDIG: Selv om kupéen er lengre enn den i Bobla var i sin tid, er inspirasjonskilden meget tydelig også her.

BMW-partner

Punk Cat, som i denne omgang presenteres som en studie, har en hel del designelementer både utvendig og innvendig som helt klart er svært inspirert av den tyske originalen.

For tyske bilindustri får strid en pikant omdreining gjennom det tette samarbeidet mellom GWM og BMW. I 2018 signerte den bayerske produsenten og GWM avtalen om et fellesforetak for å bygge Mini som elbil.

Punk Cat ser ut til å være en videreutvikling av en studie ORA viste i Beijing i fjor – kalt Good Cat – hvor fronten allerede var en klar Boble-kopi.

Drivlinjen i bilen skal bestå av en batteripakke som med opp mot 50 mil rekkevidde i henhold til NEDC, og en elektromotor på 143 hk.

5-dørs kombi

Den mest slående visuelle forskjellen mellom kopien av Bobla og originalen: ORA-versjonen har fem i stedet for to dører, altså fire dører og bakluke, mens VW Boble som kjent hadde motorpanseret der bak.

I tillegg er de klassiske runde frontlysene her utstyrt med moderne lysteknologi. Mye krom (eller krom-imitasjon) støtter opp om retro-utseendet.

Interiøret minner heller ikke lite om den originale Bobla - spesielt rattets design. Denne bilen har imidlertid en mer tidsmessig berøringsskjerm midt på dashbordet.

Egenutviklet plattform

Teknisk sett kan denne modellen i følge AutoBild være basert på den elektriske plattformen ME, som er utviklet av Great Wall.

Den første Ora-modellen på dette tekniske grunnlaget er en liten bil – med GWMs egen design, selv om den kan minne om en miks av Honda e og Smart ForTwo – ved navn R1. Det er en utpreget bybil som i følge produsenten skal oppnå en rekkevidde på 310 kilometer med et batteri på 33 kWt batteri (målt etter NEDC-normen).

Nå gjenstår det å se om Volkswagen for det første kommer til å gjøre alvor av å gå til søksmål mot GWM og for det andre om de vil nå frem. Basert på tidligere, lignende erfaringer, er sjansene for suksess ganske lave.

STOR STÅHEI: Bilder fra presentasjonen av de to nyeste fra Ora i vår. Legg merke til den Porsche Panamera-inspirerte modellen til venstre ...