SÆRPREG: Designmessig har Mazda MX-30, Honda e og Fiat 500 mye spennende å by på.
SÆRPREG: Designmessig har Mazda MX-30, Honda e og Fiat 500 mye spennende å by på.

Fiat 500 – Honda e – Mazda MX-30:

Disse har skjønt at man må by på noe helt spesielt

Vi kan si mye pent om en elmotor, men særlig spennende er den ikke. Da er det fint å kunne by på noe annet ekstraordinært.

Publisert

Om elmotoren sitter i en Skoda Citigo-e til 200.000 eller en Porsche Taycan til nærmere 2.000.000, så er det bare kreftene som skiller.

I denne testen sammenlikner vi tre modeller med både pris og krefter i laveste ende av skalaen. Og de like motorene til tross, det betyr ikke et sekund at de er kjedelige.

Her kan du lese kortversjonen av våre testvurderinger:

Fiat 500

72 poeng

Fiat 500 Pris testbil («La Prima Cabriolet»); 343.000. (eks. omkostninger). Pris fra-til: 217.000-343.000 (eks. omkostninger). TEKNISK BESKRIVELSE AV TESTBIL: Drivlinje: 42 kWt batterielektrisk, 118 hk (200 Nm). Forhjulsdrift, ettrinns automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 298 km./14,9 kWt/100 km. 0-100 km/t: 9 sek (fabrikktall). Toppfart: 150 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1330/325 kg. Dekkdimensjon: 205/45R17. Bagasjerom liter/hengervekt: 185/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm.): 360/168/153/ikke oppgitt.

Komfort 5/10

Forsetene passer ikke alle. Mye polstring i korsryggen gir lite støtte til nakke og skuldre. Mye lys og luft. Ekstra sidedør (20.000 kr.) gir bedre adkomst til baksete. Logisk betjening, men skjermen krever en del oppmerksomhet. Mye dekkstøy allerede i lave hastigheter. I 80 km/t. blir det slitsomt.

Design 9/10

For mange er dette bilen de vil trekke opp i armkroken før de sovner. For andre er det oppblåst og vulgær retro på nivå med Chrysler PT Cruiser. Vi forstår begge leire, men velger å belønne design som utfordrer. Det kryr av detaljer, fra øyevippene i fronten til Torinos skyline på mobilladeren.

Kjøreegenskaper 7/10

Kvikk og smidig i bytrafikk, kort akselavstand, liten svingradius. 118 hester og et umiddelbart moment gir et sportslig skyv. Men i høyere tempo på landeveien er flere konkurrenter flinkere til å by på tyngre styrefølelse, bedre stabilitet og mindre småbilpreg.

Miljø og forbruk 9/10

I vår store elbiltest i juni kom den 308 km. før den stoppet helt. Oppgitt rekkevidde er 298 km. I vinter kom vi 230 km. med modellen med fast tak. Denne har oppgitt rekkevidde på 300 km. Dette er litt bedre enn konkurrentene. Ladeevnen er vesentlig bedre enn konkurrentene.

Utstyr 9/10

Legger du deg på høyeste utstyrsnivå, får du blant annet trådløs lading av mobilen, bra ryggekamera, Apple CarPlay/Android Auto og fjernlysassistent, samt viktig og nyttig sikkerhetsutstyr som blindsonevarsling og skiltleser. Møter norske krav på en god måte.

Praktisk 5/10

Både i form og funksjon en bybil for to, med store dører og lett innsteg. En ekstra liten sidedør bak koster 20.000 kroner, og anbefales om man ofte har baksetepassasjerer. Selv i denne klassen er bagasjerommet (185 liter) lite. Bra med oppbevaringsplass til småting.

Pris 6/10

Blant de dyreste i småbilsegmentet. Som klassisk tredørs i høyeste utstyrsversjon (La Prima) ender du på 343.000 kroner, inkludert vinterdekk. Skal du ha den eneste elbilen på markedet der du kan rulle ned taket, må du legge på ytterligere 30.000 kroner.

Driftskostnader 7/10

Serviceavtale over tre år/45.000 km. koster 6858 kroner. Så kommer eventuelle slitedeler i tillegg. Utgangspunktet tilsier lave kostnader. Men splitter ny modell fra en produsent som er fersk på det europeiske elbilmarkedet og som ikke har det beste ryktet. Har mye å bevise.

Sikkerhet 8/10

Ikke testet av EuroNCAP ennå, men i denne prestisjetunge øvelser er kun fem stjerner og høy score i alle delkategorier akseptabelt. De best utstyrte modellene har sikkerhetssystemer i øvre klasse blant småbilene, blant annet autobrems, filholder, blindsoneassistent og avansert ryggekamera.

Annenhåndsverdi 7/10

Leaseplan kalkulerer med et prisfall på 35.000-50.000 kroner i året de tre første tre årene. Det er et svært romslig spenn, og viser usikkerheten knyttet til modellen. Interessen for en liten og snerten bil med bra rekkevidde, vil alltid ligge der, men punkt én er å dokumentere bra kvalitet.

Mazda MX-30

78 poeng

MAZDA MX-30 Pris testbil: Kr. 274.000 («Cosmo»), eks. frakt/levering. Pris fra 239.000, eks frakt/levering. TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: 36 kWt batterielektrisk, 143 hk (271 Nm), forhjulstrekk, trinnløs automatkasse. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 200 km/19 kWt/100 km. 0-100 km/t: 9,7 sek (fabrikktall). Toppfart: 140 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1645/427 kg. Dekkdimensjon: 215/55R18. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 341/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 440/180/156/13 cm.

Komfort 10/10

Svært lite dekkstøy, gode framseter, overraskende bra baksete, klasseledende betjening av radio, navigasjon og telefon – men litt for lavt plassert klimabetjening. Innsteget til baksete er ofret for designet, og ikke optimalt rent komfortmessig.

Design 7/10

Delte meninger. Et stykke unna Mazda på sitt beste, men vi belønner særpreg og mot. Og dørløsningen er jo høyst spesiell. Lekre detaljer i lyktene. Innvendig er alt typisk Mazda – det vil si høy funksjonalitet og lekre materialer.

Kjøreegenskaper 8/10

143 hester er mer enn nok – men MX-30 kunne fint taklet flere. Mazda er kjent for sine kjøreglade biler, og det merkes også her. Presis styring, stabil og forutsigbar på svingete vei og dårlig underlag.

Miljø og forbruk 6/10

I elbiltestene til Motor og NAF har den gått 220 km. på sommeren og 165 km. på vinteren. Ok tall basert på den offisielle rekkevidden på 200 km., men komforten tilsier lange etapper. Totalt sett er rekkevidden skuffende. Ved ladestolpen bruker den over 41 minutter fra 10-80 prosent. For svakt.

Utstyr 9/10

På billigste modell får du blant annet p-sensor foran og bak, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og 18-toms felger. Legger du på 35.000, får du blant annet elektrisk justerbart førersete, head up display, oppgradert lydsystem og adaptive LED-lys.

Praktisk 5/10

Klønete mekanisme for bakdørene – spesielt på trange parkeringsplasser. 341 liter bagasjevolum (366 uten basshøyttaler) er ok. Ingen skiluke og ingen oppbevaring til ladekabler. Ikke hengermulighet, men takstativ kan ta 75 kilo.

Pris 9/10

Her får du svært mye for pengene - selvsagt avhengig av hvilken pris du velger å sette på rekkevidde. Meget høy komfort, ok plass, bra kvalitet, høy funksjonalitet og særpreget design.

Driftskostnader 9/10

Service årlig eller etter 20.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Lave servicepriser, rundt 5500 kroner totalt over tre år. Dette er ny teknologi for Mazda, men som vanlig er det få eller ingen problemer med produktene.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner hos Euro NCAP, med blant annet 91 prosent score for voksenbeskyttelse og 87 prosent for barn. Toppmodellen har blant annet autobrems ved rygging, med gjenkjenning av fotgjengere og syklister, samt adaptiv cruisekontroll.

Annenhåndsverdi 6/10

Det har ligget en viss usikkerhet i hvordan markedet ville ta i mot en bil med såpass sprikende egenskaper. Nå vet vi at salget har gått bra, det påvirker også bruktverdien. Derfor har vi løftet karakteren et hakk. Men teknologien, ikke minst ladeegenskapene, er allerede gammeldags.

Honda e

75 poeng

Pris testbil: Kr. 288.000 eks. frakt/levering. Pris fra 258.000, eks frakt/levering. TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: Drivlinje: 35,5 kWt, batterielektrisk motor, 153 hk/315 Nm. Bakhjulsdrift, trinnløs automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 210 km/ 17,8 kWt/100 km. 0-100 km/t: 8,3 sek (fabrikktall). Toppfart: 145 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1543/350 kg. Dekkdimensjon: 205/45R17 (foran), 225/45R18 (bak). Bagasjerom i liter som 5-seter/hengervekt: 171/ikke mulig. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 390/175/151/14,5 cm.

Komfort 7/10

Bra oversikt, kvikk og lettkjørt med svært liten svingradius. Muligheten til å kjøre med én pedal gir både komfort og kjøreglede. Rekken av skjermer fungerer utmerket. Kameraspeilene krever tilvenning, men er ypperlige. Små seter med lite lårstøtte.

Design 10/10

Elsk eller hat – men aldri likegyldighet. Vi applauderer uansett Honda, som har latt designerne ha en fest uten at økonomene ble invitert. Det kryr av detaljer og omtenksomme løsninger, fra det enkle retroinspirerte eksteriøret til lounge-stemningen på innsiden.

Kjøreegenskaper 9/10

Kompakte dimensjoner, et hjul i hvert hjørne og mer enn nok krefter. Særdeles kvikk. Opp til 60-70 km/t. føles den minst like sprek som de litt større elbilene med over 200 hester. Vi hadde ønsket seter med litt mer konturer, man sitter mer på, enn i, setene.

Miljø og forbruk 8/10

I den store elbiltesten til Motor og NAF kom den 236 km. på sommeren og 162 km. på vinteren. Offisiell rekkevidde er 210 km. Dette holder i massevis til kjøring i by og nærområder – som den primært er skapt til. Lading fra 10-80 prosent under ideelle forhold, tok snaue 35 minutter.

Utstyr 9/10

Mye flott standardutstyr, som kameraspeil, glasstak, LED-lys og fjernlysassistent. På den litt dyrere modellen får du også blant annet oppvarmet frontrute og ratt, samt park-assistanse. Tilbehør ut over dette begrenser seg stort sett til lister og dekor som mest ødelegger utseendet.

Praktisk 5/10

Bagasjevolum på 171 liter er minst i denne klassen. Fire dører gjør den mer praktisk enn mange konkurrenter, men svært knotete dørhåndtak – selv om det er kult at de foran kommer ut automatisk. Bra med oppbevaringsplass til småting. Kan ha hengerfeste til for eksempel sykkel.

Pris 8/10

Det finnes mer fornuftsbaserte elbiler med både mer plass og bedre rekkevidde til rundt 300.000. Men Honda e-kundene vurderer nok ikke dem. Mye utstyr inkludert i en svært særpreget bil med egenskaper som ikke alltid skal måles i kroner og øre.

Driftskostnader 7/10

Service årlig eller etter 15.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Første og andre service koster henholdsvis cirka 3000 og 5000 kroner, litt over snittet. Helt ny bil og teknologi, men tradisjonelt er Honda verdensledende på kvalitet.

Sikkerhet 6/10

Fire av fem stjerner hos EuroNCAP er for svakt for et merke med så godt sikkerhetsrykte. Får trekk for voksenbeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter og delvis for førerstøttefunksjonene. Nødbrems, filskiftevarsler, skiltgjenkjenning, automatisk fjernlys og adaptiv cruisekontroll er standard.

Annenhåndsverdi 6/10

Hondas usikre posisjon på det norske markedet er nok en viktig forklaring på det overraskende svake nybilsalget. Dette vil også gjenspeiles i bruktprisen – som er litt gunstigere for kjøper enn selger. Liten og snerten elbil med ok rekkevidde bør være attraktiv.

Diverse samarbeid

Tiden da man sammenliknet motorkarakter og girkasser og kanskje til og med lyttet til eksospotta, svinner snart ut til etterklangen fra fasttelefoner og klingende mynt.

Diverse fusjoner og samarbeidsprosjekter på tvers av nasjonaliteter og tradisjonell bilbyggerkultur, har også bidratt til å viske ut mange modellers identitet ytterligere.

Da må man markere seg på andre felt. Som design. Og små fikse finesser med ulik nytteverdi. Disse tre småtassene har skjønt dette.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LYSPUNKT: </span>Både Fiat (nærmest) og Honda har karakteristisk lyssignatur. Ettersom enkelte Fiat-kunder valgte å sette på noen kunstige øyevipper på sine biler, tok Fiat grep og integrerte vippene i designet.
LYSPUNKT: Både Fiat (nærmest) og Honda har karakteristisk lyssignatur. Ettersom enkelte Fiat-kunder valgte å sette på noen kunstige øyevipper på sine biler, tok Fiat grep og integrerte vippene i designet.

Selvsikkerhet

Honda, Mazda og Fiat er blant de aller ferskeste elbilprodusentene. Fiat har riktig nok en historie med en elektrisk versjon av forrige generasjon 500, men må likevel regnes som en nykommer på det stadig mer kravstore europeiske markedet.

Men når disse først entrer markedet, så skjer det med selvsikkerhet og særpreg.

  • Mazda MX-30 med sitt sin bakovervendte bakdør, kunstige motorlyd, solide kvalitetsfølelse og eminente komfort.
  • Honda e med sine skjermer i hele instrumentpanelets bredde, kameraer i stedet for speil og et minimalistisk ytre design.
  • Fiat med sin videreutviklede hyllest til ikonet fra 1957, proppet med detaljer som integrerte øyevipper over frontlyktene, fødebyen Torinos skyline på matten der du legger mobilen til lading, og – ikke minst – muligheten til å rulle av taket og bli en tilnærmet cabriolet.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STORSKJERMØR: </span>Dette er instrumentpanelet i Honda e, med blant annet innvendige skjermer med utvendige kameraer som erstatter sidespeilene. Bilverden har knapt sett noe liknende, og definitivt ikke i denne mikrobilklassen. Men det fungerer ypperlig.
STORSKJERMØR: Dette er instrumentpanelet i Honda e, med blant annet innvendige skjermer med utvendige kameraer som erstatter sidespeilene. Bilverden har knapt sett noe liknende, og definitivt ikke i denne mikrobilklassen. Men det fungerer ypperlig.

Rekkevidde til by

Mazdaen er riktig nok en halvmeter lenger enn Hondaen og nærmere meteren lenger enn Fiaten. Men rekkevidde og ladeegenskaper plasserer den blant de mer typiske bybilene.

I motsetning til for eksempel Hyundai Kona, som er mindre enn Mazdaen, men i særklasse best blant småbilene på rekkevidde. Det gjenspeiles da også i prisen.

BMW i3 er en slags pionér.

En svært kompakt modell som løftet småbilbegrepet opp på et helt nytt nivå, med spennende design, bakhjulsdrift og høy kvalitet. Den har vært på markedet i åtte år, men framstår fortsatt som svært moderne.

Sjarmøren Mini må selvsagt også nevnes. Teknisk sett er dette samme bil som i3, men kjøreegenskapene er i kjent stil hakket hvassere.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MOTORLYD:</span> Mazda MX-30 gir fra seg en innvendig motorlyd, dempet men hørbart, som fra en nydelig sekssylindret bensinmotor. Dette skal gi føreren en naturlig følelse av fartsøkning, men også gjøre overgangen til elbil smidigere.
MOTORLYD: Mazda MX-30 gir fra seg en innvendig motorlyd, dempet men hørbart, som fra en nydelig sekssylindret bensinmotor. Dette skal gi føreren en naturlig følelse av fartsøkning, men også gjøre overgangen til elbil smidigere.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">REKKER LENGST: </span>Fiat 500 har det mest klassiske bybilpreget, men har rekkevidde til å komme seg langt avgårde uten hyppige ladestopp. Over 30 mil på sommeren er bra.
REKKER LENGST: Fiat 500 har det mest klassiske bybilpreget, men har rekkevidde til å komme seg langt avgårde uten hyppige ladestopp. Over 30 mil på sommeren er bra.

Forbløffende behagelig

Trillingene fra Volkswagen-konsernet, VW e-up!, Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric, er mer klassiske bybiler i form og funksjon, men forbløffende behagelige å dra på langtur med.

Og i et slags skjæringspunkt mellom by og land, modeller som Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. Klart best for en eller to, men med komfort og rekkevidde til å takle en langtur.

Fiat presterer best

I de store elbiltestene til Motor og NAF, der vi blant annet kjører bilene til de går helt tomme for strøm og lader dem under like forhold, har bilene prestert slik:

  • Honda e har oppgitt rekkevidde på 210 km. Den gikk 236 km. i sommertesten og 162 km. i vintertesten. Ladetid 10-80 prosent (sommertest): 34,35 minutter.
  • Mazda MX-30 har oppgitt rekkevidde på 200 km. Den gikk 220 km. i sommertesten og 165 km. i vintertesten. Ladetid 10-80 prosent (sommertest): 41,19 minutter.
  • Fiat 500 har oppgitt rekkevidde på 298 km. Den gikk 308 km. i sommertesten og 230 km. i vintertesten. Ladetid 10-80 prosent (sommertest): 27,45 minutter.