Det var nok noen ansatte i Tesla som satte pannekaken i halsen da sjefen nylig stilte dem spørsmålet om den kommende billig-modellen – som oftest kalt Model 2 – ikke like gjerne kunne være hundre prosent selvkjørende fra starten av?
– Vil vi at denne bilen skal komme med ratt og pedaler? sa han, i følge Electrek.
Drøye 215.000
I 2019 viste Tesla et bilde av en bil uten ratt og pedaler, og sa at målet var å lansere en slik modell innen to år.
Og i følge møtedeltakere det refereres til, hørtes det troverdig ut at Teslaen som er annonsert til en pris på 25.000 dollar – cirka 215.000 norske kroner – vil bli produsert uten ratt og pedaler.
Musk har også informert om en mer forutsigbar utvikling, forsinkelsen av Cybertruck. Da den spektakulære pickupen ble lansert i 2019, sa Tesla at den ville komme på veiene innen utgangen av 2021.
Det skjer ikke. I følge Electrek har ikke det endelige designet på modellen blitt klart før ganske nylig, og det skal også ta tid å få i gang de nye produksjonsprosessene rundt Cybertrucks karosseri i rustfritt stål.
Det er også masse ny teknologi som må på plass.
Produksjonen skal etter planen starte på gigafabrikken i Texas etter modell Y. I følge Musk vil det ikke bli volumproduksjon før i slutten av 2023. På Teslas bestillingssider står det nå: «Du vil kunne fullføre konfigurasjonen etter hvert som produksjonen nærmer seg sent i 2022.»
Billig-Teslaen ligger foran i løypa, og er også langt mer interessant for folk flest. Ambisjonen om å droppe ratt og pedaler allerede i løpet av halvannet år, er nok en smule overambisiøs.
Nye batterier
Først må en lavere grad av selvkjøring – som fortsatt krever en årvåken sjåfør – framstå pålitelig og trafikksikker innen amerikanske myndigheter kan vurdere det siste nivået.
Den lave prisen er mer relevant. Musk forklarer denne med ny batteriteknologi og høyere produksjonstempo som kan redusere kostnadene med over 50 prosent.
Planen er å produsere denne på gigafabrikken i Shanghai, der de første utgavene av Model Y nå lages. Målet er å starte i 2023.