Fords sjefsingeniør Donna Dickson sier dette i et intervju med Sandy Munro, en legendarisk bilekspert med delvis samme bakgrunn fra bilbransjen – blant annet i Ford – som Dickson.
– Vi vil få rekkeviddeforbedringer i 2022. Og det vil komme mer i 2023 og 2024, sier hun i intervjuet, uten å tallfeste endringene.
Trådløs oppdatering
Men som vi vet, er Mach-E allerede i dag best i SUV-klassen – med forbehold om hvordan nylig lanserte Tesla Model Y vil prestere på norske veier.
Oppgraderingene vil skje «over the air» (OTA), altså trådløst, uten at bilen må inn på verksted. En gang var dette banebrytende teknologi fra Tesla, nå er det høyst normalt på siste generasjoners elbiler.
På sine eldre dager har 72 år gamle Sandy Munro lekt seg med å plukke fra hverandre biler for å vurdere blant annet byggekvalitet og tekniske komponenter.
En av bilene som har fått mest kritikk etter en slik grundig gjennomgang, er nettopp Mach-E. Munro påpekte spesielt hvor mye ekstra vekt bilen fikk på grunn av uferdige og lite rasjonelle løsninger som hang igjen fra fossilbilenes tid.
I intervjuet innrømmer Dickson at deler av forbedringene ikke handler om programvare eller batterikjemi, men at det ligger et rekkeviddepotensial i nettopp vektreduksjon, slik Munro har påpekt.
– Vi vet vi må ut med noe vekt for å forbedre våre tall, sier hun.