Det er ingen tvil om at Toyota har store forventninger til første modell ut i den elektriske satsingen. Selv om bZ4X på papiret ikke har så mye nytt å fare med, så skal den praktiske opplevelsen være en Toyota verdig.
Bilen skal være like problemfri og økonomisk gunstig som alle andre modeller fra verdens største bilprodusent.
Likevel er Toyota merkelig reserverte når de snakker om salgsmålene for den nye stoltheten, ifølge Automotive News.
De refererer til den japanske avisen Nikkei, som har snakket med leverandører som er godt kjent med Toyotas planer. De rapporterer om et forventet salg på 60.000 biler over hele verden det første året, og 50.000 biler året etter.
Til sammenlikning solgte Toyota 407.000 RAV4 bare i USA i fjor. I markedsføringen av bZ4X har det vært et poeng å vise modellens styrke sammenliknet med nettopp RAV4, men Toyota tar åpenbart høyde for at verden ennå ikke er helt overbevist.
Daisuke Ido – daglig leder for ZEV Factory, som utvikler flåten av nye elbiler fra Toyota – sier diplomatisk at volumene forventes å vokse med bredere bruk av elbiler.
Samtidig påpeker han at tallene Nikkei opplyser, er for lave. Trolig har de ikke inkludert salg på det kinesiske markedet, der Toyota har to såkalte Joint Ventures-fabrikker.
Men Toyota ska selge astronomisk mange bZ4X i Kina for å nærme seg det mange ville tippet var et realistisk salgsmål for en ny elbil fra verdens største bilprodusent.
Og det er fortsatt millioner av biler unna Toyotas uttalte ambisjon om å selge 3,5 millioner elbiler i året innen 2030.
Nikkei skriver også at Toyota kun vil tilby leasing eller abonnementsløsninger på bZ4X på hjemmemarkedet. Ifølge Toyota er dette for å eliminere kundenes bekymringer rundt elbiler.
Toyotas talsperson, Rina Naruke, sier følgende:
«Kunder kan nyte den unike kjøringen og kupeens romslighet uten å bekymre seg for batteriytelsen, vedlikeholdet, innbytteprisen eller annet.»