HØY BAKKEKLARING: Toyota har samarbeidet med Subaru om terrengegenskapene. Under testkjøringen i Barcelona i februar fikk Motor erfare at bilen tåler mer enn de fleste eiere vil utsette den for.Foto: JAYSON FONG, TOYOTA
Sjekk Toyota bZ4x mot konkurrentene:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
Du må ned i småbilklassen for å finne forbrukstall på nivå med nykommeren fra Toyota. Kun Model 3 fra elbilspesialisten Tesla kan konkurrere i samme klasse.
Vi har klødd oss litt i hodet, og tenkt: Har virkelig ikke Toyota noe nytt å by på med bZ4X, bortsett fra at det er en ny Toyota? De tankene kan du lese mer om i vår første prøvekjøring (her).
Samtidig vet vi naturligvis at verdens største bilprodusent – og kanskje den mest respekterte merkevaren i bransjen – ikke er fornøyd med å levere andreklasses varer i den hurtigst voksende bilklassen, elektriske familiebiler.
Rekkevidde
De første offisielle forbruks- og rekkeviddetallene tyder på minst to ting:
Toyota har vært usedvanlig forsiktige med sine estimater.
Og de forsterker inntrykket av å skulle markere seg på andre områder enn de mest synlige og spenstige, som design og effektuttak.
Når bZ4X allerede fra første offisielle kilometer dokumenterer et svært effektivt forbruk og tilsvarende overraskende bra rekkevidde, så er det troverdigheten knyttet til Toyotas pionérstatus innenfor elektrifisering som kommer til uttrykk.
Og trolig er det nettopp disse kvalitetene mange potensielle eiere ser etter: Bunnsolide egenskaper rundt en teknologi som er fremmed for mange.
Det er to nøkkelord knyttet til det lave forbruket: Aerodynamikk og vekt.
Ulike effekter og elementer er brukt for å redusere luftmotstanden. Som blant annet åpninger i støtfangeren foran, heldekkende deksel under karosseriet, delt takspoiler, spoilerleppe bak, diffuser bak og et vindu i bagasjeromsdøren som er spesielt vinklet.
140 kilo lettere
Den nedre delen av grillen, som styrer kjøleluft til batteriet, har også en lukkefunksjon som bidrar til å redusere luftmotstand.
Vekt er et problem for elbiler. Som vist i tabellen under, plasserer Toyota seg blant de aller letteste. En relevant konkurrent som Skoda Enyaq veier for eksempel hele 140 kilo mer i firehjulsdrevet utgave.
Annonse
Stillegående
Tesla ligger på papiret noen kilo bedre an med Model 3, og er også den eneste konkurrenten som kan matche bZ4X på forbruk. Men svært mange har erfart at Tesla med fordel kunne lagt til noen kilo støydempingsmateriale.
Uten å ha direkte sammenlikningsgrunnlag, mener vi bestemt bZ4X er mer stillegående. Sånn sett er kanskje tallene til Kia EV6 mest imponerende. For denne veier omtrent det samme som bZ4X og er dokumentert stillegående.
bZ4X har også en varmepumpe som bruker uteluft til å varme opp bilen. Dette skal kreve mindre energi enn det ordinære klimaanlegget.
Sjekk forbruket til bZ4X mot konkurrentene og et par langt mindre konkurrenter:
Modell/hjuldrift
startpris (eksk. omkost)
batteri (kWt)
vekt (kg)
forbruk kWt/100 km
rekkevidde (km)
Toyota bZ4X (foran)
400.000
71,4
1950
14,5
511
Toyota bZ4X (alle)
427.000
71,4
2030
16,2
460
VW ID.4 (bak)
418.000
77
2034
17
513
VW ID.4 (alle)
465.000
77
2136
18,4
478
VW ID.3 (bak)
359.000
58
1730
15,5
423
Tesla 3 (bak)
424.000
64
1799
14,7
491
Tesla 3 (alle)
509.000
70
1844
16
509
Polestar 2 (foran)
349.000
64
1940
17
420
Polestar 2 (alle)
429.000
78
2113
19,5
470
Kia EV6 (bak)
437.000
77
1920
16,5
528
Kia EV6 (alle)
472.000
77
2040
17,2
506
Skoda Enyaq (bak)
470.000
77
2098
16,9
528
Skoda Enyaq (alle)
496.000
77
2170
17,7
489
Lexus UX (foran)
340.000
54
1850
17,7
313
Hyundai Kona (foran)
370.000
64
1685
14,7
484
Alle tall er hentet fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken)