UVANT: Dette rattet finner man nå i en Tesla Model S. Uvant for ferske testkjørere.
UVANT: Dette rattet finner man nå i en Tesla Model S. Uvant for ferske testkjørere.

Nye Model S er nå på veien:

Tesla-rattet får hard kritikk etter de første testene

Skal vi høre på de amerikanske prøvekjørerne, så kommer denne løsningen fra Tesla til å gå rett på rattata.

Publisert

Ti testere fra Consumer Reports, USAs største uavhengige forbrukerorganisasjon, stiftet i 1936, har i en uke disponert en ny Tesla Model S med det revolusjonerende rattet.

Og – ikke overraskende med noe som er såpass nytt og spektakulært: Kritikken er hard. Det skriver Green Car Reports.

Kritisk situasjon

Selve formen på rattet framgår av bildene. Kanskje ikke så oppsiktsvekkende for relativt unge som er vokst opp med diverse spill, men definitivt for testkjørerne.

De rapporterte om problemer med å manøvrere bilen i typiske parkeringssituasjoner, der man legger hendene etter hverandre oppe på rattransen. På Tesla-rattet er det bare luft...

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER KLASSISK: </span>Bortsett fra rattet, er instrumenteringen i Model S ganske tradisjonell. I motsetning til lillebrødrene 3 og Y, så får S og X fortsatt hastighetsmåler og diverse annet rett foran føreren.
MER KLASSISK: Bortsett fra rattet, er instrumenteringen i Model S ganske tradisjonell. I motsetning til lillebrødrene 3 og Y, så får S og X fortsatt hastighetsmåler og diverse annet rett foran føreren.

De stilte også spørsmål ved rattets egenskaper i en eventuell kritisk unnamanøver.

Jake Fisher, testsjefen i Consumer Reports uttaler dette:

– Jeg er bekymret for om jeg vil klare å kontrollere bilen i en krisesituasjon.

Men mest uvant var berøringsknappene som erstatter den særdeles godt innarbeidede blinklysspaken.

Selv Tesla, som har lagt nesten alle funksjoner til den midtstilte skjermen, har valgt å beholde den tradisjonelle blinklysspaken. Inntil nå.

Bedre løsning?

De har også lagt vindusviskerfunksjonene med tilsvarende knapper på motsatt side av rattet. I teorien skal man tro at dét er en bedre løsning enn dagens, der alt annet enn et hurtigsveip betjenes via skjermen.

Men nei, testerne er ikke enig.

Også hornet og fjernlyset er nå koblet til en berøringsknapp på rattet. Testerne bemerket at det var fort gjort å komme borti en av disse knappene, og utilsiktet tute eller blinke.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SMÅ ENDRINGER:</span> Bare kjennere vil se forskjell på en ny Model S Plaid og en en eldre modell. Men detaljer i støtfanger og svart i stedet for blankt på lister og dørhåndtak, er kjennetegn.
SMÅ ENDRINGER: Bare kjennere vil se forskjell på en ny Model S Plaid og en en eldre modell. Men detaljer i støtfanger og svart i stedet for blankt på lister og dørhåndtak, er kjennetegn.