Ti testere fra Consumer Reports, USAs største uavhengige forbrukerorganisasjon, stiftet i 1936, har i en uke disponert en ny Tesla Model S med det revolusjonerende rattet.
Og – ikke overraskende med noe som er såpass nytt og spektakulært: Kritikken er hard. Det skriver Green Car Reports.
Kritisk situasjon
Selve formen på rattet framgår av bildene. Kanskje ikke så oppsiktsvekkende for relativt unge som er vokst opp med diverse spill, men definitivt for testkjørerne.
De rapporterte om problemer med å manøvrere bilen i typiske parkeringssituasjoner, der man legger hendene etter hverandre oppe på rattransen. På Tesla-rattet er det bare luft...
De stilte også spørsmål ved rattets egenskaper i en eventuell kritisk unnamanøver.
Jake Fisher, testsjefen i Consumer Reports uttaler dette:
– Jeg er bekymret for om jeg vil klare å kontrollere bilen i en krisesituasjon.
Men mest uvant var berøringsknappene som erstatter den særdeles godt innarbeidede blinklysspaken.
Selv Tesla, som har lagt nesten alle funksjoner til den midtstilte skjermen, har valgt å beholde den tradisjonelle blinklysspaken. Inntil nå.
Annonse
Bedre løsning?
De har også lagt vindusviskerfunksjonene med tilsvarende knapper på motsatt side av rattet. I teorien skal man tro at dét er en bedre løsning enn dagens, der alt annet enn et hurtigsveip betjenes via skjermen.
Men nei, testerne er ikke enig.
Også hornet og fjernlyset er nå koblet til en berøringsknapp på rattet. Testerne bemerket at det var fort gjort å komme borti en av disse knappene, og utilsiktet tute eller blinke.