SIKRERE: Tesla Model Y får toppscore i ny krasjtest, og overgår Model 3.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Krasjtest av Model Y:
Noen detaljer gjør denne enda sikrere enn Model 3
Tesla Model 3 har overbevist i krasjtester både på hjemmebane og hos europeiske Euro NCAP. En fersk krasjtest konkluderer med at Model Y er enda sikrere.
De ferske krasjresultatene kommer fra IIHS – en ideell organisasjon finansiert av bilforsikringsselskaper. De har testkriterier som likner de vi finner hos Euro NCAP, den viktigste faginstansen for oss europeere.
Foreløpig har ikke Teslas ferskeste modell møt barrierene hos Euro NCAP her i Europa, men mange venter i spenning på det prestisjefylte resultatet.
IIHS har to kategorier toppscore: Top Safety Pick og Top Safety Pick+. Plusstegnet betyr at modellen har bra lys – og at denne teknologien er standard på modellen. Model Y får naturligvis høyeste score.
Annonse
Klassisk møteulykke
Det er primært i påkjørsel forfra, litt fra siden på førersiden – altså en ganske klassisk møteulykke – at Model Y tar noen viktige poeng sammenliknet med Model 3.
I denne type ulykker er hjulbrønnen et kritisk punkt. Den er hul, og den rommer et tungt hjul med kort avstand til førerens bein.
På Model Y blir støtet bedre fanget opp av bilens deformasjonssone enn på Model 3, konkludere IIHS.
Støtet ga bare én centimeter inntrengning i fotbrønnen i Model Y – mot 21 centimeter for Model 3.
Risikoen for hjernerystelse eller andre hodeskader i en frontkollisjon er også lavere i Model Y. Det samme er skadeomfanget ved en påkjørsel fra siden. Begge deler forklares med den noe høyere sitteposisjonen i større Model Y.
Men nettopp størrelsen er også et minus i vurderingen av takstyrke. Model 3 kommer best ut her, på grunn av en kortere taklinje og tverrbjelke mellom b-stolpene.
Også NHTSA, et krasjinstitutt som er underlagt det amerikanske transportdepartementet, ga Model Y svært god score i krasjtest for et drøyt år siden.