VW satte nylig ned prisen på sin ID.3 mens ettertraktede el-SUV-er entrer markedet. Nylig endret Polestar sin prisstruktur og de tilbyr nå rimeligere varianter.
Tesla svarer – og det så det merkes. Prisen på innstegsversjonen av Model 3 blir nå oppsiktsvekkende attraktiv. Det er Model 3 Standard Range Plus med bakhjulsdrift og en oppgitt rekkevidde (WLTP) på 448 km som har fått det kraftige priskuttet.
Ned 50.000 kroner
Prisreduksjonen på 50.000 kroner tilsvarer 12,5 prosent. Med denne kraftige prisendringen blir Model 3, som Tesla selv fremhever, et konkurransedyktig alternativ også til mindre og rimeligere elbiler.
Prisnedgangen tilsvarer omtrent nedgangen i dollarkursen siden denne var på det høyeste i november i fjor.
Priser på Tesla Model 3:
Variant
Drevne hjul
Rekkevidde
Startpris
Standard Range Plus
Bakhjulsdrift
448 km
349.900 kr
Long Range
Firehjulsdrift
580 km
449.900 kr
Performance
Firehjulsdrift
567 km
499.900 kr
Sammenligner vi med en del andre elbiler i samme prisleie, går det tydelig frem hvor konkurransedyktig Model 3 nå er blitt når vi sammenligner pris, dimensjoner og ytelser.
Annonse
Model 3 mot konkurrenter
Modell
Tesla Model 3
Kia e-Niro
Hyundai Kona electric
Polestar 2
VW ID.3
Versjon
Standard Range Plus RWD
Active
Life LR
Standard Range Single Motor
Pro Performance Business
Rekkevidde (WLTP)
448 km
455 km
484 km
420-440 km
420 km
Pris fra
349.900
376.900
320.000
389.000
350.220
Effekt
306 hk
204 hk
204 hk
224 hk
204 hk
Akselerasjon 0-100 km/t
5,6 sek
7,8 sek
7,9 sek
7,4 sek
7,3 sek
Lengde (cm)
469
438
421
461
426
Bredde (cm)
185
181
180
186
181
Høyde (cm)
144
157
157
148
155
Akselavstand (cm)
287,5
270
260
273
276,5
Kilde: OFV AS/Produsentene
Fire M3 levert i april
Ser man med et kjapt blikk på registreringsstatistikken kunne man forledes til å tro at kollaps i salget fører til at prisene dumpes.
Mens det ble registrert imponerende 2169 eksemplarer av Model 3 i mars, er det så langt i april bare levert ut fire (!) i løpet av første halvdel av april - mot 828 Volkswagen ID.4.
Forklaringen er ganske enkel:
Det ankom store leveranser av Model 3 som så å si samtlige ble registrert i forrige måned. Da er det bortimot tomt for biler til neste båtlast med biler kommer fra USA - i snitt drøyer det etter det Motor erfarer mellom én og to måneder mellom hver gang.
Dette er nå en godt innarbeidet rutine hos Tesla-importøren.
– Vi forventer en fortsatt normal leveringssituasjon fremover, med estimert leveringstid mellom en og toS måneder ved bestilling av ny Model 3, sier senior kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.
– Vi har også tidvis ferdigbygde biler og demobiler tilgjengelig med kort leveringstid, legger han til.