Du må opp på de aller største kinesiske SUV-ene for å finne leveringsklare elbiler med skyvbare bakseter. Med et par unntak: Hyundai Ioniq 5 og Mercedes EQB.
Det er neppe tilfeldig at Mercedes-eide Smart nå kommer med samme løsning.
Bakhjulsdrift
Et skyvbart baksete gir særdeles mye bedre bagasjeromsplass de få gangene i året du må fylle bilen.
For Smart sin del – en bil på størrelse med Volkswagen ID.3 – øker bagasjevolumet fra 323 til 411 liter på versjonen med bakhjulsdrift (313 til 401 for firehjulsdrift).
Vi forstår ikke helt at dedikerte elbiler som nevnte ID.3, ikke har denne løsningen. Og da kan vi like godt nevne alle nye elbiler, bortsett fra de nevnte kineserne, Ioniq 5 og Mercedes EQB. Men mindre Mercedes EQA, som er mer sammenliknbar med Smart, har ikke skyvbart baksete.
Bredere publikum
Det kryr av mindre elbiler som ville fått et bredere publikum med denne finessen. Ja, det krever litt ekstra fleksibilitet og vennlighet fra både sjåfør og passasjerer de få gangene bilen må fylles til bristepunktet og setene justeres.
Men: Hvis man i unntakstilfeller kan få et like stort bagasjerom som i biler som er et seksssifret beløp dyrere, så er det garantert mange som ville spart disse pengene mot å ha en nettere og mer økonomisk bil i hverdagen.
Smart #1 kommer i førte halvår av 2023, og leveres enten med bakhjulsdrift, 273 hester og rekkevidde på 420 km – eller med firehjulsdrift, 428 hestekrefter og rekkevidde på 400 km. Begge har batteri på 66 kWt.