BLÅTT I BLÅTT: Skoda-sjef Thomas Schåfer med Sportline-utgaven av Skoda Enyaq.
BLÅTT I BLÅTT: Skoda-sjef Thomas Schåfer med Sportline-utgaven av Skoda Enyaq.

Følger i VW-sporet:

Skoda gir topp-prioritet til sin neste elbil

Mens Skoda Enyaq er på vei ut i bilbutikkene, forbereder Skoda sin neste elektriske modell: Bygget på samme plattform, men nærmere VW ID.3 i størrelse.

Publisert

– Vi arbeider med den neste modellen, og den vil bli mindre enn Enyaq i størrelse, var alt Skoda-sjefen Thomas Schäfer ville si konkret om saken på Skodas årsresultatfremleggelse denne uken.

De som ventet at Volkswagen-selskapene skulle følge i gåsegang etter konsernlederen VW i utrullingen av elektriske kjøretøy må tro om igjen:

Vel skal også Skoda lansere en elbil i kompaktklassen, men det er slett ikke sikkert merkets neste modell blir noen ID.3-kopi.

I vage vendinger sa Schäfer at det er for tidlig å si noe om hva slags form Skodas tredje elbil-modell vil få, men bransjenettstedet Automotive News Europe gjetter forsiktig på et Enyaq-inspirert uttrykk – kanskje slik Kamiq har etterfulgt Karoq blant SUVene med forbrenningsmotor.

Prisklasse og lanseringsår er i det blå, men det er antatt at modellen kommer før 2025.

Skoda-språk

Skoda følger først opp standardutgaven av Enyaq med en Sportline-variant, som på Skoda-språk betyr en modell med et litt mer sporty uttrykk – med senket understell, mulighet for større felger og svarte designdetaljer.

Og etter modellen Schäfer nå har gitt prioritet, er det ventet en elektrisk utgave av stasjonsvognen Octavia.

Skoda kommer heller ikke nødvendigvis til å følge de andre konsernmerkene som legger produksjonen av kompaktbilene til den store elbilfabrikken i Zwickau. Der skal nå Audi Q4 e-tron produseres på samme fabrikgulv som VW ID.3 og ID.4 – og snart også Cupra El-Born (som er nesten identisk med ID.3).

I stedet har Skoda produsert Enyaq ved fabrikken i Mlada Bolelsav i Tsjekkia, og også den neste elektriske modell kan bli laget i Jan Zeleznys fødeby.