Det har gått tre år siden konseptversjonen av elektriske Skoda Enyaq Coupé ble vist. Den gang var navnet Vision iV, og fargen var knall gul. Kombinasjonen skapte voldsom interesse for kommende elbiler fra Skoda.
Men merkelig nok ble ikke den endelige produksjonsmodellen klar før ganske lenge etter at tvillingene Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4 hadde kommet i tilsvarende coupéutgaver.
All sin prakt
Men nå er det altså klart for, la oss si, originalen. For første gang på norsk jord. Og denne gangen i en rødfarge som for potensielle og litt konservative norske kunder trolig er like uaktuell som gulfargen på konseptbilen – men som viser de ferske linjene i all sin prakt.
Annonse
Mer dempet
Vi har tidligere oppfordret til en viss edruelighet blant de mest forventningsfulle Skoda-entusiastene. Ofte går transformasjonen fra konsept til realitet over i et gjesp. Grill og lykter og øvrige vinkler og linjer er de samme, bare i en mer dempet form.
Det har vi også sett på coupéversjonene av Audi Q4 e-tron og ID.5, coupéversjonen av ID.4. Det er bare den nevnte taklinjen og noen detaljer på pyntenivå som skiller dem fra modellene med rettere taklinje og litt bedre bagasjekapasitet.
Enyaq Coupé føyer seg inn i rekken, men markerer like fullt en større avstand til den mer SUV-pregede originalen. Det har sikkert mye med det faktum å gjøre at mange ikke forventer disse linjene fra en Skoda. Som Jill Mahler, produktsjefen i Skoda sier det:
– Den er supersexy!
Annonse
Ulike linjer
Helt konkret handler det nok også om den markante knekken på c-stolpen, altså overgangen mellom bakre sidevindu og bakvinduet. Selv om VW ID.5 og Audi Q4 e-tron Sportback deler de samme linjene, så er uttrykket ulikt:
VW har valgt en mildere avrunding av vinduet mot c-stolpen og har i tillegg lakkert den mørkere, for å få en mindre dominerende flate. Audi har lagt inn en kraftig profilkant over bakskjermen for å senke skulderpartiet.
Skoda velger derimot å la det samme partiet dominere. Ingen kunstige plastdeksler, ingen kontrastfarge eller andre visuelle triks. I sum blir dette partiet massivt og muskuløst.
Bra bagasjerom
Det er mange som mener Skodas designgrep er de mest vellykkete i Volkswagen-konsernet, og for dem vil det visuelle favorittstempelet bestå.
Coupéversjonen er noen millimeter lengre og faktisk noen millimeter høyere enn originalen. Bagasjerommet opp til seteryggen er marginalt mindre: 570 mot 585 liter. Bagasjerommet virker også litt ryddigere utformet i Coupé-versjonen.
Et stort pluss for den mer aerodynamiske og rekkeviddeoptimaliserte Coupéen, er 17 kilometer bedre rekkevidde for modellen med 77 kWt batteri: Offisielt 545 mot 528.
Enyaq Coupé kommer med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og motoreffekten blir som på dagens Enyaq: 204 og 265 hester. Men i tillegg kommer en RS-versjon med 299 hester. Denne kommer faktisk først på markedet, og kan bestilles fra fra april.
Prisene er ikke klare. Men regn med et tillegg på rundt 15.000 kroner. Det betyr startpris på rundt 475.000 for bakhjulsdrift og rundt 500.000 for firehjulsdrift.