UHELDIG: Helge Sagen mener hans VW ID.3 har hatt et alvorlig bremseproblem.

Fratatt førerkort og fikk bot:

Skadet sju kjøretøy, hevder bremsene på ID.3 sviktet

Helge Sagen sto på bremsen, men hans ID.3 var umulig å stanse da han skulle ut av parkeringsluken. «Du er gammel, kanskje du tråkket på gassen i stedet for bremsen», sa politiet.

Publisert Sist oppdatert

Historien til Helge Sagen (75) startet langfredag. Han hadde spist middag hos sin datter på Bøler i Oslo, og skulle sette kursen hjemover til Bærum ved 18.30-tiden. Hans Volkswagen ID.3 sto i en parkeringslomme like ved.

– Jeg gjorde som jeg har gjort flere ganger før. Bilen startet, og jeg ventet til varsellampene hadde slukket mens jeg holdt bremsen inne for å sette bilen i revers. Da kjente jeg en slags vibrering i hele bilen, og den rygget i bilen bak.

To ganger

Alt skjedde fort. Sagen kan ikke med hundre prosent sikkerhet si om han såvidt hadde løsnet på bremsen og latt bilen begynne å bevege seg, eller om han satt med foten på bremsen hele tiden.

– Bilen bremset uansett ikke da jeg tråkket på pedalen, fastslår han.

Sagen tenkte at han måtte skrive en lapp og legge på bilen han hadde rygget på. For å se på skadene og registrere bilnummeret, ville han kjøre litt fram igjen. Da skjedde det samme.

SEKS BILER: De fire nærmeste bilene, inkludert den blå varebilen, skled inn i hverandre ved påkjørselen. Ytterligere to biler og en moped fikk skader.

«Du er gammel»

- Jeg hadde foten på bremsen og satte bilen i drive. Den samme udefinerbare vibreringen oppsto, og bilen kjørte inn i bilen foran samtidig som jeg forsøkte å bremse, forklarer han.

Totalt ble sju parkerte kjøretøy, seks biler og en moped, rammet av den ukontrollerte manøveren. Sagen ble fratatt førerkortet og ilagt et forelegg. Begrunnelsen fra den ene politibetjenten var følgende: «Du er gammel, og kanskje du tråkket på gassen i stedet for bremsen».

Sagen reagerte også på at han verken måtte ta promilleprøve eller blodprøve for å utelukke kjøring i ruspåvirket tilstand.

Han har nektet å vedta forelegget, og saken har nå havnet i tingretten.

– Men det verste er at jeg er fratatt lappen, sier han.

Han har hatt sertifikat siden 1968. De siste 16-17 årene har han kjørt bil med automatgir. Nå må han altså ta ny førerprøve tre måneder etter hendelsen.

GÅENDE: Helge Sagen har hatt sertifikat siden 1968, og har de siste 16-17 årene kjørt biler med automatgir. Nå er han fratatt førerkort for tre måneder.

Utestengt fra Face

Sagen stilte også et spørsmål i en Facebook-gruppe om noen hadde opplevd noe liknende med bremsene, og fikk svar fra tre. Alle disse har biler som nå står på verksted.

Han stilte også det samme spørsmålet i en europeisk ID.3-gruppe, og fikk respons på en rekke ulike språk, før han fikk beskjed av gruppens administrator om at han var utestengt fra gruppen.

Sagens tilfelle er ikke det første. I følge Tek.no hadde Volkswagen-importøren i slutten av januar mottatt fire henvendelser om sviktende bremser på ID.3.

Tilnærmet umulig

Advokat Ola Tellesbø er Sagens forsvarer i denne saken.

– Her er «baker rettet for smed». Dette er mulig fordi bilprodusenten så langt skyver ansvaret fra seg. Politiet har i stedet gitt min klient status som mistenkt for å ha forvekslet bremse- og gasspedal, sier Tellesbø.

Han påpeker at det er tilnærmet umulig å forveksle gasspedal med bremsepedal når man må holde på bremsen for å sette bilen i revers.

Ikke respons

Han har også bedt om bevisopptak av seks navngitte personer som har opplevd bremsesvikt på sin ID.3, loggen på den aktuelle bilen, samt oversikt fra VW-importør Harald A. Møller over alle innrapporterte bremsefeil.

Foreløpig har han ikke fått respons fra Volkswagen-importøren.

– Vi har ved enkle søk avdekket bremsesvikt. Det får meg til å undre hvorfor VW ikke kaller tilbake bilene. Hva er det VW vet eller håper på? Jeg tviler på at feilen er eliminert siden bremsesvikt er opplevd inntil nylig, sier Tellesbø.

– Myndighetene trenger klare svar fra bilprodusenten på hva som er gjort, og om det fortsatt rapporteres inn feil på bremsene, fastslår advokaten.

Volkswagen svarer

Motor har forelagt saken for Volkswagen-importøren. Kommunikasjonssjef Anita Svanes svarer dette:

«Det er ikke naturlig for oss å gå ut med vurderinger av hendelsesforløpet eller skyld i denne saken, også fordi vi ikke har fått tilgang på endelige tekniske vurderinger. Men vi noterer oss at det forsøkes å legge skylden over på produsenten av bilen, så får tingretten vurdere hva som er årsaken til skadene på de syv andre bilene.»