
Tilpass kjøringen om vinteren:
Sjekk 10 kalde fakta om elbil
En av fem nybilkjøpere har valgt elbil, men hvordan er elbilen som vinterbil?
Er det slik at du bare kommer halvparten så langt på hver lading vinterstid, og må du kle på deg lue og votter før bilturen for ikke å begrense rekkevidden?
Svaret er:
Det kommer an på hvor langt du skal kjøre og hvor gammel elbil du har.
Les også: Vil du kjøpe brukt elbil? Still deg i kø
Varmeapparatet tar mye strøm, enten du har ny eller eldre elbil.
Men nye elbiler produserer kupévarmen fra egen varmepumpe som ikke tapper batteriet like mye som varmeapparatene på eldre elbiler.
Med eldre elbiler må du regne med at full varme i kupéen ikke er forenlig med rekkevidden du får på en sommerdag.
Nyere elbiler kommer med større batteripakker og stadig lengre rekkevidde.
Les også: Bruktbilguide - elbiler
Motors erfaring er at elbilens rekkevidde en sommerdag i 20 grader halveres når temperaturen synker til minus 10, og den reduseres ytterligere når det blir enda kaldere.
Den innvendige motstanden i batteriet øker i kaldt vær, faktisk dobles batterimotstanden fra +20 til -20 grader (SINTEF).
Økt indre motstand (tregere transport av ioner) gjør også at batteriet blir mindre mottakelig for lading, og ladeprosessen tar lengre tid.
Snø og slaps på veien øker rullemotstanden til hjulene, og vinterdekk har normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk. Dette er også en faktor som begrenser rekkevidden.