ADAC, som tilsvarer NAF i Tyskland – og som har 21 millioner medlemmer – har utført en test med en Kia EV6 med totalt ni ulike former for tilleggslast:
Ulike typer lastestativ til montering på tak og tilhengerfeste.
Og fire tilhengere med ulik vekt og fasong.
25 prosent forskjell
Mest bemerkelsverdig er kanskje forskjellen på sykkeltransport. Med to sykler montert på hengerfeste, øker forbruket med åtte prosent. Setter du de to syklene på taket, øker forbruket med 33 prosent.
Forskjellen på 25 prosent utgjør en rekkevidde på cirka sju mil for en Kia EV6.
Vel å merke målt i 120 km/t på tyske veier. Om ikke forbruket blir like høyt her hjemme, så blir forholdet mellom de to lasteløsningene omtrent den samme.
Målingene med campingvogn bekrefter tommelfingerregelen om at rekkevidden halveres. I ADACs tilfelle økte forbruket med 103 prosent i 100 km/t.
Så mye øker forbruket med taklast og tilhenger:
Tilleggslast
Forbruk kWt
Økning prosent
Takstativ (uten sykler)
21,6
5
Sykkelstativ bak (to sykler)
22,2
8
Takboks
23,4
14
Taktelt
27,4
33
Takstativ (to sykler)
27,4
33
Tilhenger (uten brems)
20,8
1
Tilhenger (uten brems, med kapell)
25,5
24
Hestehenger
37,6
83
Campingvogn
41,9
103
* Sammenlikningsgrunnlaget er en Kia EV6 med forbruk på 20,6 kWt i 120 km/t. Øvelsene med tilhenger ble kjørt i 100 km/t., de øvrige i 120 km/t.
Mer interessante er kanskje tallene som viste en økning på 54 prosent i 80 km/t og 79 prosent i 90 km/t. Her er utslagene store, og rekkeviddepotensialet ditto.
Vekt betyr lite
ADAC gjorde også forbruksmålinger av en Kia EV6 med ulike grader av last – og i en testsløyfe bestående av ulike hastigheter og mye akselerasjon og bremsing.
Testlaget konkluderer med at bilens vekt har overraskende lite utslag på forbruket.
Det skilte seks prosent mellom tom bil (kun sjåfør) og fullastet bil (pluss 280 kil0) i en testrunde som beskrives som mer krevende enn de fleste opplever i hverdagen.