ELEGANT: Både taklinjen og fronten skiller ID.5 fra ID.4.

Prisen på ID.5 klar:

Dette koster den mer sporty versjonen av bestselgeren

Legger du på 18.000 kroner, så får du en mer elegant ID.4. Det eneste du ofrer er litt takhøyde i bagasjerommet.

Publisert

ID.5 er navnet på den mer spenstige versjonen av ID.4. Av bildene framgår det tydelig hva Volkswagen har gjort: Taklinjen faller raskere, og bilen mister noe av SUV-preget.

Dermed går den visuelt sett mer direkte inn i konkurransen med attraktive nykommere som Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Kia EV6 – og mer etablerte Mustang Mach-E.

Godt synlig

Kjennere vil også se at fronten har fått en liten, men godt synlig, oppgradering. Den svarte dekoren på nedre del gjør frontpartiet mindre massivt og mer elegant.

  • ID.5 med bakhjulsdrift får en startpris på 436.400 kroner.
  • Versjonen med firehjulsdrift (GTX) starter på 482.900 kroner.

Det er henholdsvis 17.000 og 18.000 over tilsvarende versjoner av ID.4.

NOK? Volkswagen oppgir et bagasjevolum på 549 liter for ID.5, det er seks liter mer enn ID.4. Men fra målepunktet – som er toppen av setet – og opp til taket, mister den mer sporty versjonen volum.

Ulike batterier

Begge modellene er utstyrt med den nyeste programvareoppdateringen fra VW, som blant annet gir 135 kW ladekapasitet. Det betyr at ID.5 med bakhjulstrekk kan hurtiglade fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter, mens versjonen med firehjulsdrift bruker 36 minutter. Forskjellene skyldes at VW benytter seg av to ulike batterileverandører.

ID.5 har ørlite bedre aerodynamikk, blant annet fordi den ikke leveres med takrails. Det gir noen meter bedre rekkevidde. Med bakhjulsdrift får den 513 km., mens versjonen med firehjulsdrift får 487 km.

PS: ID.5 kan bestilles nå, og de første bilene vil komme til Norge våren 2022.