DYR MORO: Rolls-Royce har presentert sin første elbil.

Elektrisk Rolls-Royce:

Pris: Litt over fem mill. hvis statsbudsjettet vedtas

Rolls-Royce trekker luftkoeffisientkortet fra 80-tallet når de skal friste cirka fem millioner kroner ut av elbilinteresserte nordmenn.

Publisert Sist oppdatert

Spectre er navnet på den første elbilen fra BMW-eide Rolls-Royce. Baserer vi oss på en antatt pris på fire millioner, så kommer momsen og vektavgiften på nærmere enn million i tillegg.

Og så skal man selvsagt ha vinterhjul.

Stor grill

Den digre grillen viser nok en gang at tradisjoner trumfer teknologi. For heller ikke en elektrisk Rolls-Royce trenger egentlig en grill. Akkurat som heller ikke de elektriske modellene fra eierne i BMW trenger de enorme nyrene på elbilene.

LANG: Spectre måler 5,45 i lengden, det er 25 centimeter mer enn diger Hongqi.

Hittil beste

Men vi ser altså at grillene er større enn noen gang. Nå skal det sies at de brukes til både å gjemme og skåne kameraer og sensorer, i tillegg til at de har en aerodynamisk funksjon.

Og her kommer det litt pussige i luksusgigantens markedsføring inn.

Spectre løftes fram som den hittil mest aerodynamiske Rolls-Roycen.

Den såkalte luftmotstandskoeffisienten – på 80-tallet et salgsargument på nivå med rekkevidde i dag – er på 0,25. En Tesla Model Y har til sammenlikning 0,23.

KOMPAKT: Innvendig skal det litt til å konkurrere med en del av elbilene som allerede er på markedet, som for eksempel Mercedes EQS, men vi tipper kvalitetene er svært bra.

Over tre tonn

Spectre er nesten fem og en halv meter lang, 24 centimeter lengre enn den kinesiske gigant-SUV-en fra Hongqi. Vekten er langt over tre tonn når sjåføren er på plass.

Komfort

Helt offisielle data for rekkevidde og krefter er ikke kommet. Men Rolls-Royce hevder at rekkevidden blir på 520 kilometer, som jo ikke imponerer på noe vis. 585 hester er selvsagt mer enn nok. 0–100 skal gå unna på 4,5 sekunder.

Men det er selvsagt komforten som skal prioriteres. Et hav av sensorer skal sørge for at bilen flyter støysvakt og vibrasjonsfritt over dumper og kurver.