Spectre er navnet på den første elbilen fra BMW-eide Rolls-Royce. Baserer vi oss på en antatt pris på fire millioner, så kommer momsen og vektavgiften på nærmere enn million i tillegg.
Den digre grillen viser nok en gang at tradisjoner trumfer teknologi. For heller ikke en elektrisk Rolls-Royce trenger egentlig en grill. Akkurat som heller ikke de elektriske modellene fra eierne i BMW trenger de enorme nyrene på elbilene.
Annonse
Hittil beste
Men vi ser altså at grillene er større enn noen gang. Nå skal det sies at de brukes til både å gjemme og skåne kameraer og sensorer, i tillegg til at de har en aerodynamisk funksjon.
Og her kommer det litt pussige i luksusgigantens markedsføring inn.
Spectre løftes fram som den hittil mest aerodynamiske Rolls-Roycen.
Den såkalte luftmotstandskoeffisienten – på 80-tallet et salgsargument på nivå med rekkevidde i dag – er på 0,25. En Tesla Model Y har til sammenlikning 0,23.
Over tre tonn
Spectre er nesten fem og en halv meter lang, 24 centimeter lengre enn den kinesiske gigant-SUV-en fra Hongqi. Vekten er langt over tre tonn når sjåføren er på plass.
Helt offisielle data for rekkevidde og krefter er ikke kommet. Men Rolls-Royce hevder at rekkevidden blir på 520 kilometer, som jo ikke imponerer på noe vis. 585 hester er selvsagt mer enn nok. 0–100 skal gå unna på 4,5 sekunder.
Men det er selvsagt komforten som skal prioriteres. Et hav av sensorer skal sørge for at bilen flyter støysvakt og vibrasjonsfritt over dumper og kurver.