TRYGG TRØKK: Megane E-tech løfter Renault opp på et solid sikkerhetsnivå igjen.Foto: EURO NCAP
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
Noen måneder etter at lille Zoe sviktet totalt i krasjtesten, henter nykommeren fra Renault maks antall stjerner. Men Renault-eide Dacia svikter nok en gang.
Renault Megane E-tech nærmer seg norske veier. Bilen gjorde et svært godt inntrykk på Motor da vi prøvekjørte den i Marbella i slutten av februar, og vi stilte spørsmål om dette er den peneste bilen i øyeblikket?
Nå kan også potensielle kunder være trygge på at den gjør sitt ypperste for å ta vare på fører og passasjerer om det verst tenkelige skulle skje.
Grell kontrast
Megane får maks antall stjerner i den siste runden med krasjtester hos Euro NCAP. I de fire sentrale deløvelsene oppnår den følgende prosenttall: 85 for voksenbeskyttelse, 88 for barnebeskyttelse, 65 for beskyttelse av myke trafikanter, og 79 for assistentsystemer.
Resultatet står i grell kontrast til det lillebror Zoe oppnådde i tilsvarende test før jul. Favoritten til mange norske elbilkunder sviktet totalt.
Nederst i saken finner du testvideoer av samtlige biler som blir nevnt.
Og Renault-eide Dacia er enda dårligere stilt: Dacia Jogger, som er tvillingen til Dacia Sandero, ble testet for å verifisere at de bedrøvelige to stjernene til Sandero kunne overføres. Men det kunne de ikke ... Jogger presterte enda dårligere, og endte på én stjerne.
I den ferske testen ble også DS 4, som kommer som spennende ladehybrid hit til Norge, testet. Det samme ble nye Honda HR-V, som kun kommer som ikke-ladbar hybrid til Norge. Sistnevnte fikk bare fire stjerner og ble primært trukket for barnesikkerheten. DS 4 fikk fem stjerner i versjonen som kommer på det norske markedet.
Utypisk
Av norgesaktuelle biler, er også de fornyede versjonene av Volkswagen Polo og Lexus NX nylig testet – med svært gode delresultater og fem stjerner totalt sett. Men Euro NCAP bemerker at de etterlyser mer informasjon om bilen fra Lexus, og at dette er merkelig utypisk fra et stort konsern som Toyota.
Under ser du testvideoer fra Euro NCAP av alle de nevnte, nye modellene – pluss Zoe-katastrofetesten helt nederst.