Konseptbilen som viser en ganske nær framtid i elbilproduksjonen til Mercedes, ble denne gangen tatt med på tur fra Stuttgart til den lille landsbyen Silverstone i England, mest berømt for sin legendariske racerbane.
Forbruket ned
På den første turen i april, fra Stuttgart til den franske rivieraen, og delvis gjennom kupert alpelandskap, endte EQXX opp med et forbruk på 8,7 kWt/100 km. (les mer her).
I varmere temperatur og med mer kjøring knyttet til by og større ferdselsårer, endte den med et gjennomsnittsforbruk på 8,3 kWt/100 km.
Batteriet er på 100 kWt og bilens vekt er 1755 kilo, uten fører.
Jobben med å tappe batteriet ned til en prosent, ble gjort av Mercedes sin egen fabrikkjører i Formel E-teamet, nederlenderen Nyck de Vries. Han måtte 11 runder rundt Silverstone i opptil 140 km/t på hver runde, før han roet det hele ned i pitlane.
I den store elbiltesten til NAF og Motor (les mer her) har vi kjørt et par dyre Mercedeser helt tomme for strøm. Det skjer helt udramatisk, men det kan by på utfordringer å få bilene til å fungere igjen etterpå.
Erfaringer
Vi forstår godt at testsjåfører som Nyck de Vries velger den litt mer behagelige løsningen, og stanser med én prosent strøm igjen.
Erfaringene våre fra elbiltestene viser imidlertid at bilene fort kan gå ytterligere to–tre mil.
Men Mercedes EQXX stanset altså på 120 mil. Forklaringen ligger i kombinasjonen av ekstremt god aerodynamikk og det termiske styringssystemet, altså alt som dreier seg om temperatur og varmefunksjoner.
Motor skal forøvrig kjøre EQXX i Tyskland. Dette kan du lese mer om 25. juli.