Vi må innrømme at vi stusset litt da vi første gang leste om bagasjevolumet i Maxus Euniq 6: 754 liter.
Det har vært noen kreative måter å beregne bagasjevolum på opp gjennom historien, og her har vi kanskje noen kinesiske måleverdier som den norske importøren ikke har anstrengt seg nevneverdig for å omregne?
Men, neida: Bagasjerommet i Euniq 6 framstår like stort under den gryende vårsola, som på papiret.
Maxus Euniq 6
Pris (inkl. omkostninger): 380.000 kroner.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 474/186/174/19 cm.
Effekt: 177 hk/310 nm.
Forhjulstrekk.
Batteri: 70 kWt netto.
Rekkevidde: 354 km (WLTP).
Lading: 120 kW, 20–80 kWt på 35 min.
Bagasjerom: 754 liter.
Vekt/nyttelast: 1885/400 kg.
Hengervekt/taklast: 400/50 kg.
Et lite krater
Først åpner du den elektriske bakluka og ser inn på et generelt stort og praktisk bagasjerom med gulv i flukt med lastekanten.
Og løfter du på gulvet, så åpner det seg et lite krater, med en ettermontert støtteskinne til bagasjeromsgulvet.
Her er det plass til et par hundre liter bagasje før du kommer opp til selve gulvet.
Uten å ha finmålt, så stoler vi på disse tallene – som da er flere hundre liter bedre enn jevnstore konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.
Du må opp til Tesla S med 793 liter for å finne noe jevnbyrdig. Men da må du trolig også betale godt over millionen. Prisen på oppgraderte Model S er ikke klar ennå.
Dermed er den store, ja kjempestore, grunnen for å velge Euniq 6, nevnt.
Elektriske skinnseter
Det finnes også en liten grunn: Prisen. For det er ingen tvil om at du her får en stor bil med masse utstyr. På den eneste versjonen som tilbys i Norge, er blant annet følgende standard:
Elektrisk styrte skinnseter,
panoramatak,
elektrisk bakluke og
trådløs mobilading.
Annonse
Låst budsjett
Legger du på vinterhjul og metallic lakk, så passerer du såvidt 400.000. Du kan be banken om ytterligere 100.000 til før du i det hele tatt begynner å se på like store konkurrenter med sammenliknbart utstyr.
Og det spranget tar ikke en familie som ønsker en relativt rimelig elektrisk familiebil, og som har et ganske låst budsjett. Da er det mer naturlig å se hva man får for omtrent samme pris.
Rekkevidde
Trekker vi fra rundt 300 liter bagasjevolum, så sitter vi igjen med biler som for eksempel litt rimeligere Peugeot e-2008 og jevndyre Renault. Dette er biler med bedre komfort og kvalitetsfølse. Og for Meganes del, både bedre fartsressurser og lengre rekkevidde.
Også en annen velutstyrt kinesisk nykommer må nevnes: MG Marvel med forhjulsdrift og bagasjevolum på 507 liter, koster omtrent det samme som Maxus.
Annonse
Fullstendig overlegen
Men overordnet alt: Skal du ha mest mulig bagasjeplass, så finnes det ingen konkurrenter. Her er Maxus fullstendig overlegen.
Basert på en times prøvekjøring, etterlater ikke Maxus øvrige inntrykk av betydning. Kjørestillingen er behagelig og oversikten god. Instrumenteringen har et renere design enn vi er vant til fra kineserne, men det upraktiske motefenomenet svartlakkert plast, dominerer i for stor grad også her.
Begrenset støydemping
Kvaliteten på overflater og hyppig brukte funksjoner, som girvelger og hendler til vinduspusser og blinklys, har også et litt raklete billigpreg. Og småsteiner fra underlaget høres godt i hjulhusene. Det forteller oss noe om begrenset støydemping.
Vi stusset også over at bilen begynte å spinne tidlig med forhjulene, selv med ganske moderat gass. Det er ikke noe ideelt utgangspunkt for en bil som er skapt for å lastes maksimalt over bakhjulene.
Rekkevidde og ladeegenskaper kommer vi selvsagt tilbake til i større tester.