STOR OG BILLIG: Maxus Euniq 6 skaper sin egen nisje med masse bagasjeplass til en rimelig pris.

Prøvekjørt: Maxus Euniq 6

Det finnes bare ett alternativ til denne bilen: to biler

Det er én kjempestor grunn til å kjøpe den kinesiske nykommeren: Et bagasjevolum du ellers må ha to biler eller et millionbudsjett for å oppnå.

Publisert Sist oppdatert

Vi må innrømme at vi stusset litt da vi første gang leste om bagasjevolumet i Maxus Euniq 6: 754 liter.

Det har vært noen kreative måter å beregne bagasjevolum på opp gjennom historien, og her har vi kanskje noen kinesiske måleverdier som den norske importøren ikke har anstrengt seg nevneverdig for å omregne?

Men, neida: Bagasjerommet i Euniq 6 framstår like stort under den gryende vårsola, som på papiret.

Maxus Euniq 6

  • Pris (inkl. omkostninger): 380.000 kroner.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 474/186/174/19 cm.
  • Effekt: 177 hk/310 nm.
  • Forhjulstrekk.
  • Batteri: 70 kWt netto.
  • Rekkevidde: 354 km (WLTP).
  • Lading: 120 kW, 20–80 kWt på 35 min.
  • Bagasjerom: 754 liter.
  • Vekt/nyttelast: 1885/400 kg.
  • Hengervekt/taklast: 400/50 kg.

Et lite krater

Først åpner du den elektriske bakluka og ser inn på et generelt stort og praktisk bagasjerom med gulv i flukt med lastekanten.

Og løfter du på gulvet, så åpner det seg et lite krater, med en ettermontert støtteskinne til bagasjeromsgulvet.

Her er det plass til et par hundre liter bagasje før du kommer opp til selve gulvet.

Uten å ha finmålt, så stoler vi på disse tallene – som da er flere hundre liter bedre enn jevnstore konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

STOLT KINESER: Er du usikker på hvem som står bak det litt anonyme, men klassiske, SUV-designet – bare ta en titt på bakluka.

Over millionen

Du må opp til Tesla S med 793 liter for å finne noe jevnbyrdig. Men da må du trolig også betale godt over millionen. Prisen på oppgraderte Model S er ikke klar ennå.

Dermed er den store, ja kjempestore, grunnen for å velge Euniq 6, nevnt.

STORT NOK: Med bagasjeromsgulvet på plass, som her, vil vi tippe det er rundt 500 liter bagasjevolum. Selve gulvet kan ikke tas ut.
EKSTRA PLASS: Under bagasjeromsgulvet utvides lastevolumet med ytterligere noen hundre liter. Skinnen for å holde bagasjeromsgulvet i flukt med lastekanten, er ettermontert i Norge. Finishen på kundebilene vil være bedre enn på denne – blant annet er hullene i sidene tettet igjen.
LURT: Bryteren til den elektriske bakluken er særdeles fornuftig plassert i underkanten av vinduspusseren. Ulempen med en så genial løsning, er at den må forklares med et tilhørende klistremerke ...

Elektriske skinnseter

Det finnes også en liten grunn: Prisen. For det er ingen tvil om at du her får en stor bil med masse utstyr. På den eneste versjonen som tilbys i Norge, er blant annet følgende standard:

  • Elektrisk styrte skinnseter,
  • panoramatak,
  • elektrisk bakluke og
  • trådløs mobilading.

Låst budsjett

Legger du på vinterhjul og metallic lakk, så passerer du såvidt 400.000. Du kan be banken om ytterligere 100.000 til før du i det hele tatt begynner å se på like store konkurrenter med sammenliknbart utstyr.

Og det spranget tar ikke en familie som ønsker en relativt rimelig elektrisk familiebil, og som har et ganske låst budsjett. Da er det mer naturlig å se hva man får for omtrent samme pris.

FINE LINJER: Instrumentene kan få et analogt og velkjent uttrykk, og resten av instrumenteringen er mindre tivolipreget enn i mange andre kinesiske biler.

Rekkevidde

Trekker vi fra rundt 300 liter bagasjevolum, så sitter vi igjen med biler som for eksempel litt rimeligere Peugeot e-2008 og jevndyre Renault. Dette er biler med bedre komfort og kvalitetsfølse. Og for Meganes del, både bedre fartsressurser og lengre rekkevidde.

Også en annen velutstyrt kinesisk nykommer må nevnes: MG Marvel med forhjulsdrift og bagasjevolum på 507 liter, koster omtrent det samme som Maxus.

LITT VW: SAIC, som er Kinas største bilprodusent, produserer Maxus og samarbeider med blant annet Volkswagen. Vi kjenner igjen litt VW-elementer her og der. Knappen øverst til venstre, som slår av filvarsleren, er forbilledlig plassert.

Fullstendig overlegen

Men overordnet alt: Skal du ha mest mulig bagasjeplass, så finnes det ingen konkurrenter. Her er Maxus fullstendig overlegen.

Basert på en times prøvekjøring, etterlater ikke Maxus øvrige inntrykk av betydning. Kjørestillingen er behagelig og oversikten god. Instrumenteringen har et renere design enn vi er vant til fra kineserne, men det upraktiske motefenomenet svartlakkert plast, dominerer i for stor grad også her.

PRAKTISK: Det er ulike oppfatninger om skinnseter, som er standard i Norge. Men de er enkle å holde rene, en stor fordel i en typisk familiebil som dette.

Begrenset støydemping

Kvaliteten på overflater og hyppig brukte funksjoner, som girvelger og hendler til vinduspusser og blinklys, har også et litt raklete billigpreg. Og småsteiner fra underlaget høres godt i hjulhusene. Det forteller oss noe om begrenset støydemping.

Ikke ideelt

Vi stusset også over at bilen begynte å spinne tidlig med forhjulene, selv med ganske moderat gass. Det er ikke noe ideelt utgangspunkt for en bil som er skapt for å lastes maksimalt over bakhjulene.

  • Rekkevidde og ladeegenskaper kommer vi selvsagt tilbake til i større tester.