STRØKEN: Dette er en ny elbil. Men det er samtidig en klassisk Citroën DS 1971-modell med sitt unike hydropneumatiske hjuloppheng.
STRØKEN: Dette er en ny elbil. Men det er samtidig en klassisk Citroën DS 1971-modell med sitt unike hydropneumatiske hjuloppheng.

Electrogenic DS:

Padda fra 1971 ble ny elbil

Et britisk firma har konvertert den klassiske DS-en til elektrisk drift. Men de har ellers bevart det aller meste annet slik det var den gangen bilen vakte oppsikt som en nyskapning på veien.

Publisert Sist oppdatert

Det har begynt å bli vanlig å konvertere klassiske biler til elektrisk drift, til puristenes fortvilelse i mange tilfeller. Men til og med legendariske AC Cars, som sto bak den berømte sportsbilen Cobra, bygger nå elektriske versjoner av disse, ironisk nok replicaer og ikke konverteringer.

Denne elektriske konverteringen av en klassisk DS er derfor sikkert ikke etter alles smak, men ærlig talt: Det var vel den gamle firesylindrede bensinmotoren det som var minst verdt å samle på med bilen.

Britisk/fransk kreasjon

Det har i hvert fall det britiske firmaet Electrogenic åpenbart ment, som har sluppet bilder og teknisk informasjon om sin nyeste skapning.

Electrogenic har allerede en viss merittliste bak seg - blant annet med konverteringer av en Triumph Stag og en Rolls-Royce Silver Shadow. Men her har de altså flyttet seg over kanalen i ekte entente cordiale-ånd.

Citroën DS er en av bilene som i størst grad har endret oppfatningene om hva man kan gjøre i bilindustrien da den kom i 1955. 16 år senere var den fortsatt aktuell, med en ansiktsløftning som ga den et mer tidsriktig uttrykk - med de karakteristiske dråpeformede lykteglassene og de mekanisk svingbare hovedlyktene innenfor.

Denne 1971-modellen har ofret sin forglemmelige bensinmotor for en elektrisk motor på 121 hk og 235 Nm.

Det meste intakt

Inngrepene ellers er minimale. Produsenten kan opplyse at både forhjulsopphenget og den manuelle girkassen er beholdt.

Batteripakken på 48,5 kWt i denne versjonen skal kunne gi en rekkevidde på 225 km, men skulle man ønske lengre rekkevidde, planlegger Electrogenic å tilby en større batteripakke som skal kunne ta bilen 320 km på en lading.

Det elektropneumatiske understellet, som revolusjonerte begrepet komfort da det kom på DS-en, er bevart, men den originale mekaniske pumpen er byttet ut med en elektronisk.

Den ville nemlig, ifølge ombyggeren, blitt i overkant hørbar i den mer stillegående el-DS-en.

Prisen er ikke kjent. Interessenter bør nok ta kontakt med firmaet direkte for å få vite mer.