Modellen som Motor har kåret til «årets beste bilkjøp»(les mer her), har fått berettiget kritikk for det opprinnelige serviceintervallet på ett år eller 15.000 kilometer, avhengig av hva som inntreffer først.
Senere har Hyundai økt til ett år eller 30.000 kilometer, som først og fremst begunstiger dem som kjører lenger enn folk flest. Ifølge Hyundai kjører nordmenn i gjennomsnitt 12.771 kilometer i året.
Med umiddelbar virkning endres nå serviceintervallet til to år eller 30 000 kilometer. Endringen gjelder for alle biler som er levert i Norge.
Dette betyr at første service kan gjennomføres inntil to år etter kjøp. Deretter vil det fortsatt være serviceintervall hvert andre år, bortsett fra enkelte mellomår, der bilen må inn for å skifte eCall-batteri og kjølevæske. Men dette vil ikke innebære en full service.
Annonse
Bedre rekkevidde
- For kundenes del har dette opplagte fordeler, ved at man ikke må inn på service like ofte som før, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.
Fra og med 2023-modellen, som introduseres i høst, vil også batterikapasiteten øke fra 72,6 kWt til til 77,4 kWt. Det betyr rundt 20 kilometer bedre rekkevidde.
Ioniq 5 med bakhjulsdrift og 19-tommers felger får dermed en offisiell rekkevidde på 500 kilometer, mens modellen med firehjulsdrift får 480 kilometer.
2023-modellene får også nye utstyrsvalg, som digitale kameraspeil både utvendig og innvendig.