MOKKA MED GRUFF: Bare fire av fem stjerner på Opel Mokka i fersk krasjtest.
MOKKA MED GRUFF: Bare fire av fem stjerner på Opel Mokka i fersk krasjtest.

Euro NCAP-test av Opel Mokka:

Gikk på en smell i krasjtest

Ingen bønner for Mokka i kollisjonstesten. Bare fire av fem oppnåelige stjerner er tungt å svelge. Men bestselgeren her i Norge har bedre sikkerhetsutstyr.

Publisert Sist oppdatert

I den foreløpig siste runden av krasjtester hos Euro NCAP, ender Opel Mokka opp med samme skuffende resultat som konsernsøsken Citroën C4 fikk i forrige runde.

I Norge er det naturligvis de elektriske versjonene av disse to modellene som er interessante.

Selv om testkriteriene endres og kravene skjerpes – en bil med fire stjerner i 2021 er sikrere enn en bil med fem stjerner fra bare noen år tilbake – så er det ingen produsenter som er fornøyd med annet enn maksimalt stjernedryss i denne svært prestisjetunge øvelsen.

Her er alle resultatene fra den nyeste Euro NCAP-testen

Første generasjon Opel Mokka var et rent GM-produkt, og ble etter lanseringen og krasjtesten i 2012 kåret til «best i klassen» i den lille familebilklassen.

To mangler

Dagens Mokka er i praksis fransk. Bilen er basert på en plattform utviklet av PSA, eller Stellantis, som det nå heter. Og nedturen i den offisielle europeiske krasjtesten skyldes primært to mangler:

  • Et nødbremsesystem som ikke reagerer på syklister. De best utstyrte versjonene i Norge selges imidlertid med et system som også fanger opp disse.
  • Og fraværet av en midtairbag som beskytter passasjerer fra å stange i hverandre ved en sidekollisjon.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STJERNESMELL: </span>Det er ikke bare i grillen Mercedes EQA har en stjerne. Den har også fem av dem hos Euro NCAP. Sånn så den nye elbilen ut etter krasjen.
STJERNESMELL: Det er ikke bare i grillen Mercedes EQA har en stjerne. Den har også fem av dem hos Euro NCAP. Sånn så den nye elbilen ut etter krasjen.

Mangler ambisjonen

– Stellantis ser ut til generelt å akseptere lavere krav, og den nye Mokka mangler noen kritiske sikkerhetssystemer som har blitt stadig mer vanlig. Den nyeste utgaven mangler ambisjonen som forrige Mokka hadde, sier generalsekretær i Euro NCAP, Michiel van Ratingen.

Også Renaults varebil Kangoo måtte nøye seg med fire stjerner. Mer relevant for Norge, er fem stjerner til elektriske Mercedes EQA og Mercedes GLA.

Som B-klasse

Disse modellene er i prinsippet like, med samme karosseristruktur og sikkerhetsystemer. Og begge er basert på Mercedes B-klasse, som ble testet i 2019.

Disse modellene har derfor ikke gått gjennom en fullverdig test på nytt, men er delvis klassifisert på bakgrunn av B-klasses resultater.