I Hyundais elektrifiseringsvisjon ligger det også noen tanker om kjøreglede og entusiasme.
I 2017 kom bensinbilen i30 i en N-versjon, der den store bokstaven kan oppsummeres i «Never just drive» – som igjen bygger på tre grunnpilarer:
Maksimal presisjon og balanse gjennom svingene.
Stabilitet på rett vei.
Solide hverdagskvaliteter, tross det sportslige preget.
Elektrisk moro
Dette er med andre ord biler som skal tilby noe ekstraordinært for sjåfører som ikke kan komme seg fort nok fra 0-100 og presist nok gjennom hårnålssvingene med det ordinære utvalget fra Hyundai.
Konseptbilene RN22e og N Vision 74 viser hva som kommer av elektrisk moro.
Annonse
Fra 1974
RN22e er basert på helt nye Ioniq 6 (les mer om den her), mens N Vision 7 er inspirert av Hyundais historie, og basert på både Pony Coupe concept fra 1974, og konseptbilen Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, som ble vist fram i 2015.
Klarer og våger
Allerede i 2023 kommer Hyundai Ioniq 5, som dermed blir den første elektrifiserte N-modellen fra Hyundai. Dette er bilen Motor har kåret til «årets beste bilkjøp» (les mer her), men da primært på fornuftsbasert grunnlag.
Det blir spennende å se hvor mye moro Hyundai klarer – og våger – å legge inn i denne familiebilen. Flere detaljer kommer på et senere tidspunkt.