GÅR BREDT: Hyundai utvider modelluvalget med sportsutgaver av blant annet nye Ioniq 6 (foran), men først Ioniq 5.

Hyundai frir til entusiastene:

Familiebilene blir råtasser

De utpregede familiebilene til Hyundai skal strammes og trimmes og lanseres i mer sportslige versjoner. Først ut er Ioniq 5 i løpet av 2023.

Publisert

I Hyundais elektrifiseringsvisjon ligger det også noen tanker om kjøreglede og entusiasme.

I 2017 kom bensinbilen i30 i en N-versjon, der den store bokstaven kan oppsummeres i «Never just drive» – som igjen bygger på tre grunnpilarer:

  • Maksimal presisjon og balanse gjennom svingene.
  • Stabilitet på rett vei.
  • Solide hverdagskvaliteter, tross det sportslige preget.

Elektrisk moro

Dette er med andre ord biler som skal tilby noe ekstraordinært for sjåfører som ikke kan komme seg fort nok fra 0-100 og presist nok gjennom hårnålssvingene med det ordinære utvalget fra Hyundai.

Konseptbilene RN22e og N Vision 74 viser hva som kommer av elektrisk moro.

Fra 1974

RN22e er basert på helt nye Ioniq 6 (les mer om den her), mens N Vision 7 er inspirert av Hyundais historie, og basert på både Pony Coupe concept fra 1974, og konseptbilen Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, som ble vist fram i 2015.

NYKOMMER: Ioniq 6 er en svært spennende bil med over 60 mil rekkevidde. Her ser vi hvordan den kan se ut i en enda villere versjon.

Klarer og våger

Allerede i 2023 kommer Hyundai Ioniq 5, som dermed blir den første elektrifiserte N-modellen fra Hyundai. Dette er bilen Motor har kåret til «årets beste bilkjøp» (les mer her), men da primært på fornuftsbasert grunnlag.

Det blir spennende å se hvor mye moro Hyundai klarer – og våger – å legge inn i denne familiebilen. Flere detaljer kommer på et senere tidspunkt.