Siden introduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 Amarok på verdensbasis. Nærmere 9000 av dem er er solgt i Norge. Mot slutten av året kommer en ny versjon – med fire ulike dieselmotororer med enten fire eller seks sylindre.
Ikke ladehybrid
Samtidig skriver Autocar at samarbeidspartnerne VW og Ford har klare ambisjoner om at neste Amarok skal bli helelektrisk, og gå i direkte konkurranse mot Rivian R1T og kanskje en Tesla Cybertruck – om den dukker opp.
I denne satsingen inngår naturligvis også ikonet Ford Ranger. Men i motsetning til Ford, ønsker ikke Volkswagen å ta veien via ladehybrider. Ranger kommer etter planen med denne teknologien i 2023.
– I øyeblikket er vi ikke fornøyd med ladehybridens rekkevidde på strøm. Vi skal aldri utelukke noe, men vi ser fram mot en helelektrisk versjon, sier nyttekjøretøy-sjef i Volkswagen Lars Krause til Autocar.
Nye Amarok som nå kommer, er 10 centimeter lengre enn forgjengeren, mens akselavstanden er hele 17,5 centimeter lenger. Det gir bedre plass i kabinen og bedre framkommelighet med kortere overheng.
Fire versjoner
Nyttelasten er økt til maksimalt 1,2 tonn, mens tilhengerkapasiteten er på 3,5 tonn.
Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge:
Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerika og Aventura.
PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Aventura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.