MIRAKEL-BIL? Den elektriske SUV-en Aion V skal ifølge produsenten, GAC, kunne lades til 80 prosent på bare 8 minutter - mer enn dobbelt så raskt som de beste på markedet i dag.

Fra 30 til 80 prosent på fem minutter:

Ny SUV lader like raskt som det tar å fylle bensin

Grafén er et materiale det lenge har vært knyttet stor spenning til i utviklingen av dagens batteriteknologi. Men ingen forventet at det skulle komme alt nå. Her er bilen som lader på fem minutter.

Publisert

Kinesiske GAC er en av mange bilprodusenter som har lansert et eget elbilmerke, Aion. GAC Motor har også et fellesforetak med Toyota i Kina.

Allerede i januar annonserte de nært forestående planer om å lansere teknologien i en produksjonsbil allerede i år. Dette ble møtt med utbredt skepsis i bransjen, da det har vært arbeidet lenge med å utvikle grafénbatterier uten at man har sett det som noe som ville være klart på flere år ennå.

Nå melder Vi Bilägare at GAC har bekreftet lansering av slik teknologi i sin kommende SUV, Aion V.

Supermann-materiale

Grafén skal være det tynneste og sterkeste materialet man kjenner til, og beskrives av Store Norske Leksikon som bestående av ett enkelt lag av karbonatomer ordnet i et sekskantet mønster Det ble første gang avledet av grafitt i 2004 og forskerne som fremstilte det mottok Nobelprisen i fysikk.

Det skal dessuten lede strøm bedre enn silisium. Disse egenskapene gjør det ikke overraskende svært interessant for alle som arbeider med batteriteknologi. Blant annet arbeider Samsung med slik teknologi.

SUPER-RASKT: Dette er fra demonstrasjonen av ladeytelsene til nye GAC Aion C6, som produsenten nylig demonstrerte under sine «teknologidager».

En stor ulempe til nå har vært at grafén er ekstremt dyrt, flere hundre dollar per gram, ifølge nettstedet ChargedEVs.

Men i juli demonstrerte GAC Group en produksjonsteknologi de kaller 3DG (3-dimensjonal grafén), med kostnad på bare en tidel av tidligere.

GAC hevder de med det nye batteriet skal produsere elbiler som får en rekkevidde på opp mot 100 mil og som kan lades opp fra tomt til 80 prosent på bare åtte minutter, en ladehastighet som har vært helt uhørt frem til nå.

Det vil være langt under halvparten av tiden det tar å hurtiglade markedets kjappeste ved ladestolpene i dag, Porsche Taycan og Hyundai Ioniq 5.

Lanseres i SUV i september

Fra 30 til 80 prosent skal ladetiden være på bare fem minutter. Dette er et ganske vanlig scenario ved ladestasjonene, så den dagen det kommer ladestasjoner som takler det (vi snakker om ladeeffekt på opptil 500 kW og over), vil man – dersom informasjonen fra produsenten viser seg å stemme i praksis – kunne lade elbilen nesten like raskt som man i dag fyller bensin.

Bilen som kommer med dette først, skal være toppversjonen GAC Aion V, med benevnelsen C6.

Det kommer også en rimeligere C3, med mer moderate, men like fullt imponerende ladeytelser: 0 til 80 prosent på 16 minutter og 30 til 80 på ti minutter.

Aion V ble lansert i 2020 og bruker i dag batteriteknologi fra kinesiske CATL.

GAC opplyser samtidig at de skal bygge de 100 første ladestasjonene med ultra-høy ladehastighet allerede i år.

Kommer den kinesiske produsenten til å innfri?

Vær trygg på at vi kommer til å følge med når lanseringen av denne sensasjonelle teknologien, ifølge GAC, skal skje neste måned!