Polestar 3 får verdenspremiere allerede i oktober, og markerer starten på en periode med tre nye Polestar i året de neste tre årene. Målet er å tidoble salget globalt i denne perioden – fra rundt 29.000 biler i 2021 til 290.000 innen 2025.
Polestar 3 markerer også svensk-kinesernes ankomst i det mest prestisjetunge og inntektsbringende markedet, i hvertfall i USA. Der er det definitivt fortsatt store SUV-er som gjelder.
Rekordhøy
Men også i Norge er denne klassen attraktiv. Ikke minst på grunn av BMW, som har flyttet noen grenser med sin nye iX – inkludert prisen. Likevel forsvarer den en rekordhøy poengsum, mener vi i Motor.
Da vi testet iX M50 tidligere i år, endte vi på 86 poeng [les test her]. Ett poeng mer enn de to koreanske konsernsøsknene Hyundai Ioniq 5 [les test her] og Kia EV6 [les test her].
Annonse
Fra 800.000?
Og nå kommer en ny bølge med utfordrere til iX, anført av Polestar 3. Like bak kommer de noe større SUV-versjonene av Mercedes EQS og Tesla X Plaid. Og ikke så lenge etter det igjen, SUV-versjonen av Mercedes EQE.
Polestar-sjef Thomas Ingenlath har annonsert en pris på den nye SUV-en fra 75.000 til 110.000 euro. Med høyde for moms og provisjon og diverse her hjemme, så tipper vi en startpris på rundt 800.000 er realistisk.
Og det er ganske kloss på nevnte BMW iX – som har et prisspenn fra 673.000 (iX xDrive40) til 1.163.000 (iX M60), men der iX xDrive50 til 893.000 er mest relevant å sammenlikne med.
Noen offisielle data for Polestar 3 eksisterer foreløpig ikke. Men flere troverdige kilder gjengir mange av de samme tallene – som likevel må leses som uoffisielle:
Batteripakken blir på 111 kWt.
Dual Motor Long Range: 489 hk, 850 Nm, rekkevidde 610 km, 0-100 på 5 sek.
Dual Motor Performance: 519 hk, 910 Nm, rekkevidde 560 km, 0-100 på 4,7 sek.
Produksjonen av Polestar 3 forventes å starte tidlig i 2023. Fabrikken i USA skal sørge for hjemmemarkedet, mens europeiske kunder får biler produsert i Kina.
Polestar-sjef Ingenlath er opptatt av at Polestars historie skal markeres i den nye SUV-en. Polestar var som kjent opprinnelig et firma som gjorde hverdagslige Volvoer vesentlig mer sportslige.
– Med denne bilen bringer vi «sport» tilbake til SUV-en, tro mot våre røtter fra motorsporten, sier han.