Akselavstand på over tre meter:
Taklinjen avslører hvem som lager denne stor-SUV-en
Legger du hånden over nedre del av bilen på bildet, så ser du kanskje hvilken produsent det er snakk om?
Ganske riktig: Den spesielle taklinjen og profilene på sidevinduene kjenner vi igjen fra e-Soul, som igjen er en videreutvikling av Soul. Altså er dette en Kia.
Konseptbilen EV9 viser hva vi kan forvente oss fra Kia etter at de første EV6 nå er på veiene her i Norge.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Akselavstand
Begge disse modellene er bygget på Hyundai-konsernets elbilplattform E-GMP, som først ble brukt til Ioniq 5. Denne kom med rekordlang akselavstand på tre meter.
Nå øker Kia avstanden med ytterligere 10 centimeter. Og det forteller oss straks at det bare er linjene på EV9 som minner om e-Soul. Dimensjonene er høyst ulike.
Ingen grill
EV9 er 73 centimeter lenger, 21 centimeter bredere og 19 centimeter høyere. Dette er med andre ord en diger SUV.
Elbiler trenger som kjent ikke grill. Mange produsenter lager likevel en visuell grill for å ivareta modellens særpreg.
EV9 har derimot fått et frontpanel i samme farge som resten av bilen, men med ulike lyseffekter som skal understreke både teknologipreget og skape assosiasjoner til himmel og natur.
I området ved luftinntaket på panseret er det også et solcellepanel som kan brukes som strømkilde.
Takrelinger som kan felles inn i taket når de ikke er i bruk, optimerer luftstrømmen over bilen og bidrar også til bedre aerodynamikk. Kameraer erstatter de vanlige sidespeilene.
Vegansk skinn
Resirkulerte fiskegarn er brukt som materiale i gulvet, og setetrekkene er laget av resirkulerte plastflasker og resirkulert ull.
I kupeen er det også brukt vegansk skinn, som er langt mer etisk og bærekraftig enn skinn fra dyr.