Disse oppnår generelt svært høy score på de ulike delkategoriene voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter, samt aktive førerstøttesystemer.
En stjerne for lite
Alle fire oppnår for eksempel minimum 90 prosent i voksenbeskyttelse. Til sammenlikning får Opel Astra og Peugeot 308 henholdsvis 80 og 76 prosent i samme kategori – og totalt fire stjerner.
Se Euro NCAPs offisielle videoer av alle seks nevnte modellene nederst i saken.
I en svært prestisjetung test som dette, er fire stjerner opplagt en for lite.
Astra og 308 er i prinsippet samme biler fra det store Stellantis-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler, Fiat, DS, Jeep og flere). Og kanskje mest interessant:
De er fossilutgavene av de batterielektriske versjonene vi nordmenn venter på.
Euro NCAP påpeker at resultatet fjerner oppfatningen om at det er de elektroniske førerstøtteassistentene som avgjør om en bil trekkes for en stjerne eller to.
Mangler senterpute
For de to Stellantis-bilenes del, handler det om dårligere brystbeskyttelse på gjennomsnittlig høye menn og lavere kvinner. Bilene var heller ikke utstyrt med en senterkollisjonspute, som skal forhindre at passasjerene stanger i hverandre ved en kollisjon fra siden.
Det er ganske marginale forskjeller på de fire bilene som får fem stjerner denne gangen, men i beskyttelsen av myke trafikanter markerer C-klasse seg med vesentlig bedre score.
Dette skyldes bilens aktive panser, altså at bilens panser løftes i bakkant, for å gi en fotgjenger eller syklist et mindre hardt møte med frontruten.