Bosch utvikler trinnløs girkasse:
Dette kan være godt nytt for elbileiere med tilhenger
En nyutviklet trinnløs girkasse til elbiler gir bedre dreiemoment og lavere forbruk under belastning, hevder Bosch.
Det er spennende nytt for tilhengernasjonen Norge.
Bosch, som er verdens største underleverandør til bilbransjen, har testet ut en ny girkasse som skal gi et mer effektivt energiforbruk.
En elbil har som kjent ikke behov for en girkasse, teknisk sett. Men det finnes allerede elbiler på på markedet med girkasse. Tvillingene Porsche Taycan/Audi e-tron GT har en totrinns automat.
Les mer om elbil:
-
Kommer i 2025:
Produksjonen av BMWs Neue Klasse er i gang
-
Ioniq 9:
Store ting på gang fra Ioniq
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Renaults neste generasjon:
«Nå har vi hentet inn kinesernes forsprang»
-
Ny, global undersøkelse:
Flertallet ser for seg en elektrisk framtid
-
Ny ultraluksus-SUV:
Maybach EQS: Her er den råeste luksusen
-
Elbiler i Skandinavia:
Elbilandelen tar av i Danmark
-
USA:
Trump vil kutte elbil-fradraget
-
Undersøkelse:
Derfor er europeere skeptiske til elbiler nå
-
Starter global prototype-test:
Dette blir Jaguars neste elbil
-
BYD passerer Ford:
«Et godstog som ikke lar seg stoppe»
-
Tror fortsatt på elbil:
Kia justerer ikke ned elbilambisjonene
-
USA:
«Umulig å nå elbil-mål», sier Toyota-sjef
-
Elbil:
Bentley med «urban» SUV
-
Sliter med salget:
Heftige Tesla-rabatter i Tyskland
Bedre trekkraft
Fordelen med en girkasse er at den optimaliserer forholdet mellom effektivitet og ytelse. Det er dette Bosch ønsker å oppnå også med en elbil.
Med en trinnløs girkasse, også kalt CVT (Continously Variable Transmission) – en teknologi primært Toyota er kjent for – vil man få bedre trekkraft i lave hastigheter med tyngre belastning, som under kjøring med tilhenger. Også effektiviteten i høyere hastigheter vil forbedres.
Fire prosent
Bosch har testet ut teknologien på en VW e-Golf. Resultatet er en forbedret effektivitet på opptil fire prosent.
– Denne teknologien utvider bruksmuligheten til elektriske kjøretøy, sier Gert-Jan van Spijk, utviklingssjef hos Bosch.
Bedre effektivitet vil gi mulighet til å bruke mindre batteripakker. En girkasse bidrar også til skape en bils karakter.
Produsentene vil også i større grad kunne skille seg ut i en tid da elbilmotorene oppfører seg mer eller mindre helt likt. I nevnte Taycan/e-tron GT kjenner man et merkbart girskift ved kick-down, uten at det i seg selv skal være noe mål.