ELBIL-GIR: Med en trinnløs girkasse kan en elbil blant annet få bedre trekkraft.
ELBIL-GIR: Med en trinnløs girkasse kan en elbil blant annet få bedre trekkraft.

Bosch utvikler trinnløs girkasse:

Dette kan være godt nytt for elbileiere med tilhenger

En nyutviklet trinnløs girkasse til elbiler gir bedre dreiemoment og lavere forbruk under belastning, hevder Bosch.

Publisert

Det er spennende nytt for tilhengernasjonen Norge.

Bosch, som er verdens største underleverandør til bilbransjen, har testet ut en ny girkasse som skal gi et mer effektivt energiforbruk.

En elbil har som kjent ikke behov for en girkasse, teknisk sett. Men det finnes allerede elbiler på på markedet med girkasse. Tvillingene Porsche Taycan/Audi e-tron GT har en totrinns automat.

Bedre trekkraft

Fordelen med en girkasse er at den optimaliserer forholdet mellom effektivitet og ytelse. Det er dette Bosch ønsker å oppnå også med en elbil.

Med en trinnløs girkasse, også kalt CVT (Continously Variable Transmission) – en teknologi primært Toyota er kjent for – vil man få bedre trekkraft i lave hastigheter med tyngre belastning, som under kjøring med tilhenger. Også effektiviteten i høyere hastigheter vil forbedres.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TESTING:</span> En VW e-Golf blir opptil fire prosent mer effektiv med en trinnløse girkasse, viser tester Bosch har foretatt.
TESTING: En VW e-Golf blir opptil fire prosent mer effektiv med en trinnløse girkasse, viser tester Bosch har foretatt.

Fire prosent

Bosch har testet ut teknologien på en VW e-Golf. Resultatet er en forbedret effektivitet på opptil fire prosent.

– Denne teknologien utvider bruksmuligheten til elektriske kjøretøy, sier Gert-Jan van Spijk, utviklingssjef hos Bosch.

Bedre effektivitet vil gi mulighet til å bruke mindre batteripakker. En girkasse bidrar også til skape en bils karakter.

Produsentene vil også i større grad kunne skille seg ut i en tid da elbilmotorene oppfører seg mer eller mindre helt likt. I nevnte Taycan/e-tron GT kjenner man et merkbart girskift ved kick-down, uten at det i seg selv skal være noe mål.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOTRINNSRAKETT: </span>I to av tre kjøremodi (Efficiency og Comfort) i Audi e-tron GT, kjører man i andregir, men girer ned til førstegir ved kickdown. I det tredje moduset (Dynamic) ligger bilen konstant i førstegir.
TOTRINNSRAKETT: I to av tre kjøremodi (Efficiency og Comfort) i Audi e-tron GT, kjører man i andregir, men girer ned til førstegir ved kickdown. I det tredje moduset (Dynamic) ligger bilen konstant i førstegir.