SLÅR ALARM: Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, advarer om at vi står overfor enorme utfordringer med ladeinfrastrukturen. Foto: Mariam Butt, NTB Scanpix
Elbilforeningen slår alarm:
«Norge står foran en kjempesmell»
Norge har tilsynelatende stø kurs mot det politiske målet om at alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler. Men får vi biler vi ikke kan lade? – Norge står foran en kjempesmell når det kommer til ladeinfrastruktur, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Det blir stadig tydeligere at utfordringene med å bygge infrastruktur vokser seg større enn mange har ventet.
Selv med 100 prosents dekning av investeringskostnadene vil for eksempel ikke ladeselskaper ta løs på bygging av ladeanlegg i Finnmark.
– Vi skal lade 1,2 millioner elbiler i 2025, men vi er ikke i nærheten av den utbyggingstakten som kreves for å kunne klare den oppgaven, sier Christina Bu.
Totalt er det 1392 hurtigladere her i landet, hvilket betyr at det er 119 biler per hurtiglader.
– Men vi trenger mellom 1000 og 1500 nye hurtigladere årlig mot 2025 for å dekke behovet, sier Bu.
Les også: Er dette årets beste elbil?
Tåler ikke kø
I en måling Elbilforeningen har fått gjennomført sier 58 prosent at de opplever kø ved hurtigladestasjonene, sju prosentpoeng mer enn før.
– Og da er det tross alt de som er tålmodige når det gjelder lading, elbil-entusiastene, vi snakker om. Vi kommer til å se økning i bruken av hurtigladere fremover. Med de 2000 som står i kø for å få kjøpe Jaguars nye I-Pace: Ikke fortell meg at de vil sitte en halvtime i kø for å få ladet bilen, sier Bu – og legger til:
– Allerede nå mener 34 prosent av alle brukerne at ladetilbudet er for dårlig.
Les også: Vi har testet de to mestselgende elbil-modellene
Trenger storanlegg
Hun mener to ting er særlig viktig for å få til det løftet hun etterlyser:
– Det er store utfordringer med bygging av ladeanlegg i distriktene på grunn av effekttariffene, sier Bu. Og på et debattmøte under Arendalsuka fikk hun tirsdag gehør fra politikere på begge fløyer om at det bør på dagsorden. Det andre punktet kan politikerne i første omgang gjøre mindre med.
– Vi trenger storskala ladeparker, anslagsvis 50 lokasjoner med mer enn 30 ladeuttak på hvert. Det er anlegg som krever 5-10 MW, og erfaringene fra ladeselskapet Ionitys første testprosjekt er ikke gode. De måtte stoppe fordi de fikk en regning fra nettselskapet på seks millioner kroner.
Les også: Nå kommer det en bompengeboom i Oslo
Bergen ny hovedstad
Christina Bu mener også at politisk standhaftighet på avgiftsgodene ut inneværende stortingsperiode, en nasjonal støtteordning for å sikre ladeanlegg for borettslag og sameier og endelig en tilgang på biler er nødvendige betingelser for å nå 2025-målene.
Og selv om bilprodusentene nå trapper opp elbilproduksjonen, er ikke det en garanti for at norske forbrukere vil få alle bilene de ønsker å kjøpe.
– Norge er fortsatt et kjempeprioritert marked i øyeblikket. Men det kan fort endre seg. Elbilandelen av nybilsalget i Europa er nå på 0,96 prosent. Når etterspørselen tar seg opp i Europa kan det ramme tilgangen i Norge, sier Christina Bu.
PS: Bergen ble kåret til årets elbilhovedstad. Hovedgrunner: Elbilandelen (opp fra 9,6 til 12,9 prosent siste år) og bompengevedtaket (først når elbilandelen gjennom bomringen passerer 20 prosent av alle biler, skal elbiler betale en rabattert takst på ti kroner utenom rushtid, og 20 kroner i rushtiden).