NAF er ikke fornøyd med fasilitetene på landets ladestasjoner. Daglig kommer det nesten 300 nye elbiler ut på veiene.
Det er på høy tid at brukerne får den samme komforten som vi er blitt vant til fra bensinstasjonene, mener NAF.
– Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Kjøpe kaffe
NAF trekker fram Circle K Kongsbergporten og Shell på Klett sør for Trondheim som eksempler på hvor bra dette kan gjøres. Der er laderne plassert som bensinpumpene, under tak.
Stasjonene tilbyr også mat, kaffe, toaletter og vindusvask ved pumpa, akkurat som andre bensinstasjoner.
– Det må bli slutt på at elbilister må ut for å starte laderen i regn og vind uten tak over hodet, og uten mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe, sier Sødal.
Han påpeker også at man ikke lenger tar til takke med en lader som er plassert sammen med konteinerne bak et næringsbygg.
– Folk vil ha muligheten for en matbit, toalett og kanskje til og med en lekeplass til barna, sier Sødal.
Det er også nærmest umulig å vite hva hurtigladingen vil koste deg. De forskjellige ladeoperatørene tar betalt etter ulike modeller: Per minutt, per kilowattime, eller en kombinasjon. Det står heller ingen steder hva prisen er.
Dårlig hemmelighet
– Vi mener at kilowattime er det nye litersmålet. Da må ladeoperatørene ta betalt for dét, sier Sødal.
Ladeoperatørene kan lære av bensinstasjonene. Prisen på diesel og bensin formelig lyser mot en langs veiene, mens hurtigladeprisene er en vel bevart hemmelighet.
Mangelen på køsystem er en annen utfordring. På utfartsdagene rapporteres det om hard kamp om laderne. Utformes ladeplassene som en tradisjonell bensinstasjon, vil køene gå smidigere.
De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det blir stadig flere elbiler per ladestasjon. Nå er det 19 elbiler per ladepunkt, en økning fra 13 elbiler per ladepunkt i 2017.
– Staten må ta grep så dette tallet ikke vokser. Det er for få hurtig- og lynladere. Fremdeles er noen deler av landet som sorte hull når det kommer til elbil-lading, sier Nils Sødal.
NAF har beregnet at det er et behov for over 3000 ladepunkter de nærmeste årene.