TAK, TAKK: Circle K Kongsbergporten gir laderne gode forhold. Flere må følge etter, mener NAF.
TAK, TAKK: Circle K Kongsbergporten gir laderne gode forhold. Flere må følge etter, mener NAF.

NAF krever bedre komfort under lading:

– Dette bør være minstekravet til en ladestasjon

Sju av ti nybilkjøpere velger elbil. Men komforten på ladestasjonen speiler ikke utviklingen.

Publisert Sist oppdatert

NAF er ikke fornøyd med fasilitetene på landets ladestasjoner. Daglig kommer det nesten 300 nye elbiler ut på veiene.

Det er på høy tid at brukerne får den samme komforten som vi er blitt vant til fra bensinstasjonene, mener NAF.

– Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kjøpe kaffe

NAF trekker fram Circle K Kongsbergporten og Shell på Klett sør for Trondheim som eksempler på hvor bra dette kan gjøres. Der er laderne plassert som bensinpumpene, under tak.

Stasjonene tilbyr også mat, kaffe, toaletter og vindusvask ved pumpa, akkurat som andre bensinstasjoner.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KALDT:</span> Det kan være en lidelse å lade ute i en kald norsk vinter, selv med smidig Tesla-lading, som her på Nebbenes.
KALDT: Det kan være en lidelse å lade ute i en kald norsk vinter, selv med smidig Tesla-lading, som her på Nebbenes.

Ulike priser

– Det må bli slutt på at elbilister må ut for å starte laderen i regn og vind uten tak over hodet, og uten mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe, sier Sødal.

Han påpeker også at man ikke lenger tar til takke med en lader som er plassert sammen med konteinerne bak et næringsbygg.

– Folk vil ha muligheten for en matbit, toalett og kanskje til og med en lekeplass til barna, sier Sødal.

Det er også nærmest umulig å vite hva hurtigladingen vil koste deg. De forskjellige ladeoperatørene tar betalt etter ulike modeller: Per minutt, per kilowattime, eller en kombinasjon. Det står heller ingen steder hva prisen er.

Dårlig hemmelighet

– Vi mener at kilowattime er det nye litersmålet. Da må ladeoperatørene ta betalt for dét, sier Sødal.

Ladeoperatørene kan lære av bensinstasjonene. Prisen på diesel og bensin formelig lyser mot en langs veiene, mens hurtigladeprisene er en vel bevart hemmelighet.

Mangelen på køsystem er en annen utfordring. På utfartsdagene rapporteres det om hard kamp om laderne. Utformes ladeplassene som en tradisjonell bensinstasjon, vil køene gå smidigere.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">T</span><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AR GREP: </span>NAF krever bedre fasiliteter på ladestasjonene. Her er senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i konsentrert lademodus.
TAR GREP: NAF krever bedre fasiliteter på ladestasjonene. Her er senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i konsentrert lademodus.

Må ta grep

De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det blir stadig flere elbiler per ladestasjon. Nå er det 19 elbiler per ladepunkt, en økning fra 13 elbiler per ladepunkt i 2017.

– Staten må ta grep så dette tallet ikke vokser. Det er for få hurtig- og lynladere. Fremdeles er noen deler av landet som sorte hull når det kommer til elbil-lading, sier Nils Sødal.

  • NAF har beregnet at det er et behov for over 3000 ladepunkter de nærmeste årene.