«LIGHTNING MACH FORD»: Ut fra tallene kan referansen til Cars-helten virke relevant. 487 hk og mer moment enn supersportsbilen Ford GT sier sitt.Foto: FORD
Slipper Ford Mustang Mach-E GT:
Nå er GT-versjonen av Fords storselger i salg
Siden leveringene av Fords elektriske SUV til norske kunder startet, har den ligget helt i toppsjiktet på salgslistene. Nå kommer det de kaller den råeste og mest eksklusive versjonen.
Mustang Mach-E ble den mest solgte bilen i Norge i mai og ble deretter nummer to på salgslistene i juni, da Tesla Model 3 som nummer én hadde sitt kvartalsvise kjemperush.
Nå kommer den populære el-SUV-en med en ny, sportslig toppversjon.
Ford lover at både kjøreegenskaper og prestasjoner tas til helt nye høyder når nå nye Mustang Mach-E GT lanseres – til en pris på 635.000 kroner.
Bilen ble presentert under det berømte bakkeløpet i Goodwood Festival of Speed i Storbritannia denne uken.
Med opptil 487 hestekrefter og en massiv trekkraft på 860 Nm leverer nye Mustang Mach-E GT mer dreiemoment enn noen annen produksjonsmodell fra Ford i Europa, kan produsenten fortelle.
Faktisk er det mer enn selveste Ford GT, den eksklusive supersportsbilen som ble lansert i 2016.
0 - 100 km/t skal gå unna på bare 3,7 sekunder. Ford presiserer at dette er målt under Fords egne tester med én fots rullende start (slik også Tesla praktiserer det). Det gir typisk et par tideler fordel i 0-100-tid.
Det er uansett temmelig kvikt.
– Med Mustang Mach-E GT får du en helt rå 5-seters helelektrisk SUV med akselerasjon som en supersportsbil, samtidig som du har god plass til fem personer og bagasje, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, i en pressemelding.
Annonse
«Helt utemmet»
Det nye råskinnet kommer som standard med to elektriske motorer, firehjulsdrift, avanserte MagneRide adaptive dempere som justerer seg etter valgt kjøremodus og et bremsesystem fra Brembo.
Til sammen burde det gi meget gode kjøreegenskaper.
Produsenten lover en unik drivlinjekalibrering som gjør at mer av dreiemomentet blir fordelt til bakhjulene, sammenlignet med de andre Mustang Mach-E med firehjulsdrift.
Den kommer også med et nytt kjøremodus, «Helt utemmet», altså ett nivå over dagens «utemmet». Den skal være utviklet for å balansere bruken av krefter og dreiemoment for best mulig rundetider på bane, for dem som tenker å bruke bilen på lukket område.
Det meste av utstyr
Ford Norge venter stor pågang på GT-versjonen, gitt kombinasjonen av pris og utstyrsgrad. Mustang Mach-E GT har i praksis alt utstyr som standard, man velger kun farge og eventuelt panoramatak.
Men på de første bilene som blir tilgjengelig for bestilling, er den allerede ferdig utstyrt med panoramatak og i fargene Grabber Blue, Cyber Orange og Dark Matter Grey.
Disse topputstyrte lanseringsmodellene koster derfor fra 658 000 kroner.
I tillegg til de to unike lakkfargene som er nevnt, kommer den nye modellen med hjulbuer i samme farge som bilen, en 3D-grill i fargen Dark Matter Grey og en spesifikk frontstøtfanger med luftinntak og frontsplitter.
Annonse
20-tommere og designdetaljer
Eksklusive 20 tommers aluminiumsfelger med svarte høyglans-detaljer, røde bremsecalipere og svartlakkerte detaljer på blant annet tak, sidespeil, luftinntak og frontsplitter er blant eksteriørdetaljene som kommer med den nye versjonen.
Ford Performance-sportsseter med god polstring, kombinert med egendefinert «soft touch» ratt- og dørdetaljer skal gi interiøret et mer sportslig preg. Som standard leveres også premium B&O lydsystem med 10 høyttalere.
– Mottakelsen vi har fått av nye Mustang Mach-E blant norske kunder har vært helt overveldende. Bare i løpet av de to siste månedene har vi levert nesten 3000 nye helelektriske ponnier. Når vi nå lanserer en supersportsbilvariant med de samme praktiske egenskapene til en svært konkurransedyktig pris, ligger alt til rette for at dette blir en suksess, sier Berg.
Leveringene av nye Mustang Mach-E GT estimeres å starte mot slutten av året eller tidlig i 2022.