RIMELIGERE: Utvendig ser du ikke at denne versjonen av XC40 bare har forhjulstrekk og 177 færre hester.Alle foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Volvo XC40 (forhjulstrekk)
For mange kan dette være den beste Volvoen
Du mister noen hestekrefter du likevel aldri bruker. Viktigere: Du mister firehjulsdriften. Men klarer du deg uten, får du en utmerket XC40 60.000 rimeligere.
Bagasjevolum/hengervekt/taklast: 452 (pluss frunk på 31) liter / 1500/ 75 kg
Riktigere posisjonert
Med en versjon som er 60.000 rimeligere, dukker XC40 plutselig opp som et alternativ for alle dem som verken trenger firehjulsdrift eller ytelser på nivå med en supersportsbil.
Etter Motors mening blir den også riktigere posisjonert i et elbilmarked der Volvo i øyeblikket sliter med å henge med på primært rekkevidde, men også faktorer som interiørkvalitet og instrumentering.
Legger du på tilbehør og utstyr som vinterhjul, hengerfeste, 20-toms hjul og fargede bakruter – og husker at service og forsikring er inkludert i prisen – så havner den på rundt 550.000 kroner.
Det er for eksempel rimeligere enn nye Tesla Model Y med bakhjulsdrift og marginalt bedre rekkevidde og prestasjoner, men svært mye dyrere enn Polestar 2 – som dog ikke har det samme SUV-preget.
Høy kvalitet
XC40 med forhjulstrekk likner den firehjulsdrevne – på godt, og litt vondt. Få biler har de samme solide hverdagskvalitetene.
Det høres kanskje litt kjedelig ut, men for en eier handler det om at bilen er enkel å komme inn og ut av, girvelgeren og fartsholderen er blant de beste på markedet, instrumenteringen er oversiktlig og lettbetjent, man sitter høyt i trafikken, bagasjerommet er lettlastet – og dører og seter og de mest brukte overflatene har høy kvalitet.
Annonse
Rekkevidde
Men det er også noen opplagte minus: Rekkevidden passerer så vidt 40 mil med utstyret – og den ekstra tyngden – nordmenn flest etterspør. På vinterstid kan man fort trekke fra 30 prosent rekkevidde. Da forsvinner mye av langturkvaliteten.
Vi er også spente på egenskapene på vinterføre. Batteripakkenes plassering bak i bilen blir brukt som et argument for at elbiler med bakhjulsdrift er vesentlig bedre på vinterføre. Da skulle det motsatte være tilfelle med XC40 med forhjulstrekk.
Stilles krav
Interiøret begynner å bli en smule utdatert, uten at det påvirker funksjonene. Store svarte plastrammer rundt infotainmentskjermen og noen ganske spinkle løsninger i midtkonsollen kan fint passere til prisen vi nå snakker om.
Men en XC40 eller C40 med firehjulsdrift blir fort 100–150.000 dyrere enn bilen vi har testet. Da stilles det høyere krav til materialer og design.
Hjulstøyen er også et evigvarende minus for XC40. Vi byttet direkte fra den mer coupéformede C40, som har et lavere støynivå, på samme 20-toms hjul.
Effekten på 231 hester gjør bilen svært rask. Selvsagt ikke på nivå med den nærmest hysterisk raske versjonen med 408 hester og firehjulsdrift, men mer enn nok i all norsk trafikk, på alle årets dager.