STOCKHOLM (Motor): Grunnprinsippet er slett ikke nytt. En bensinmotor og en elmotor samarbeider så sømløst som mulig, med mål om at kjøringen skal foregå så elektrisk som mulig – altså med lavest mulig utslipp og forbruk.
Spesielt Toyota har hatt enorm suksess med hybridløsningene sine. Det er likevel en stor forskjell på teknologien til Toyota og andre – og Nissans:
I de tradisjonelle hybridsystemene drives hjulene av én elektrisk motor (eller flere) og én bensinmotor. På Qashqai derimot, er ikke bensinmotoren koblet til hjulene i det hele tatt, bare til batteriet.
Nissan Qashqai
Pris: Ikke klart.
Motor/drivlinje: Batterielektrisk motor på 188 hester, som lades av en tresylindret bensinmotor på 156 hester, enten via en omformer eller direkte. Forhjulsdrift, ettrinns girkasse.
Forbruk/CO2-utslipp: 0,54/123 g/km
Lengde/bredde (med speil)/høyde: 443/201/163 cm
Vekt: 1,728 kg
0-100: 7,9 sek
Bagasjerom: 504 liter
Elbilens særtrekk
Bensinmotorens oppgave er primært å opprettholde ladingen til elmotoren. Det betyr at alt som skjer fra motoren og ut til hjul og transmisjon, har elbilens særtrekk.
Kreves det litt ekstraordinært med krefter, leverer bensinmotoren også kraft direkte til elmotoren, ikke bare til batteripakken – men fortsatt ikke direkte til drivhjulene.
Under kjøring er opplevelsen av de to ulike hybridløsningene høyst merkbar.
Med mindre du er unormalt tung på høyrefoten, så føles Qashqai som en elbil.
Du hører bare det karakteristiske suset fra elmotoren – og litt for mye hjulstøy, etter vår mening – og bilen beveger seg uten vibrasjoner eller rykk.
Selv de gangene bensinmotoren må hjelpe til i kulissene, skjer koblingen sømløst.
Bare litt sjarmerende og nostalgisk lyd fra den tresylindrede bensinmotoren sladrer om at det skjer noe ekstraordinært under panseret.
I en hybrid fra Toyota er det umulig å kjøre mer enn noen meter elektrisk, innen bensinmotoren slår inn, med påfølgende hjelp av den trinnløse girkassa alle Toyota-hybrider er utstyrt med.
Disse er blitt bedre med årene, men har fortsatt den spesielle karakteristikken med høyt turtall og begrenset kraftutvikling.
Moden for Norge?
På en RAV4, med stor motor, relativt høyt dreiemoment og bra støydemping, skjer dette ganske stille og sivilisert – men likevel langt unna nivået til Qashqai. På de mindre Toyota-modellene blir kontrasten enda større.
Nissans løsning har eksistert på hjemmemarkedet noen år, men er nå forbedret og modent for enda mer kresne kunder, mener Nissan.
Det er ganske opplagt at denne løsningen kommer noen år for sent til vårt nybilmarked, som i rundt 85 prosent grad består av elbiler. Men liker man det ukompliserte og stillegående ved elbilen, men frykter ladekøer og rekkeviddeangst, så kan dette være et spennende alternativ.
Vi er spent på prisen. I vår test av Qashqai med firehjulsdrift (les mer her) var nettopp dette et av minusene ved en ellers solid bil.