METST SOLGT: Tesla Model 3 suser gjennom Norge med stor suksess.

Registreringstatistikken for juni:

Tesla setter strømskapet på plass med Model 3-byks

En rimeligere versjon av Model 3 har utvidet kundegruppen til Tesla. Etter halve 2021 er modellen Norges mest solgte.

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har det vært registrert så mange nye personbiler i Norge i måneden juni. Vi må helt tilbake til juni 1977 for å finne forrige rekord. Nybilsalget totalt i årets første halvår er også høyere enn på mange år, viser ferske tall fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken).

Halvårstatistikken forsterker også inntrykket av Norge som verdens mest elbilentusiastiske nasjon.

  • Blant de 10 mest solgte bilene, er det bare én som ikke er helelektrisk: Toyota RAV4 på 2. plass.
  • Blant de 20 mest solgte bilene, er det bare fire – i tillegg til RAV4 – som ikke er helelektriske: Volvo XC60 (12. plass), Toyota Corolla (15. plass), BMW X1 (18. plass) og Toyota C-HR (19. plass).

Mest solgte modeller i juni 2021 (og 2020)

Nr Modell Antall jun 2021 Andel Antall jun 2020 Andel
1Tesla Model 33 19615,67%5274,61%
2Ford Mustang Mach-E1 2896,32%00,00%
3Skoda Enyaq1 1155,47%00,00%
4Toyota RAV41 1045,41%1581,38%
5Volkswagen ID.47793,82%00,00%
6Volvo XC407273,57%5214,55%
7Nissan Leaf5392,64%3032,65%
8Mercedes EQC4852,38%2201,92%
9BMW iX34682,30%00,00%
10Volvo XC604382,15%2762,41%

Kilde: OFV

Toyota mest kjøpt

Til tross for mangelen på en elbil, er tilliten vår til Toyota svært høy. Modellspennet gjør Toyota til Norges mest kjøpte bilmerke så langt i år, foran Volvo og Volkswagen. Tesla har krøpet opp på en imponerende 4. plass.

VANLIG: Volkswagen ID.4 er i ferd med å bli et vanlig syn i trafikken. VW har ambisjoner om at dette skal bli årets mest solgte bil, og ferskingen er allerede på 3. plass.c

Få Leaf-problemer

Og apropos tillit: Til tross for den kraftige pågangen av nye elbiler, er gamlingen Nissan Leaf fortsatt Norges åttende mest solgte modell.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle jakter det nyeste og hippeste på markedet. Ikke er det alltid så lurt heller. Leaf har vært på markedet i mer eller mindre samme versjon i snart 10 år, og problemene er få. Mange ønsker et ukomplisert bilhold.

TOPP 10: Polestar 2 (t.v.) er Norges niende mest solgte bil så langt i år, knepent foran Skoda Enyaq (t.h.).

Aldri ladekø

Tesla har slett ikke det samme omdømmet. Men kvaliteten har generelt blitt bedre. Det kan også virke som om mange erfarer det samme som Motor: Jo flere elbiler vi prøver, desto bedre blir en Tesla.

Ikke minst på grunn av ladenettverket. Se deg rundt på ladestasjonene i sommertrafikken. Ofte er det fullt, kanskje til og med kø. Men på superladerne til Tesla er det alltid ledig.

AVANSERER: Ford Mustang Mach-E er i ferd med å nå ut til de norske kundene. Den vil ganske sikkert avansere fra dagens 6. plass.

Tesla utfordres

Tesla satte ned prisen på innstegsmodellen av Model 3 med 50.000 kroner tidligere i år, til 350.000 kroner. Dermed havnet den i et sjikt med modeller som VW ID.3 (20. plass), Kia e-Niro (16. plass) og toppversjonene av Nissan Leaf (8. plass). En ny kundegruppe dukket opp, noe som preger registreringstatistikken.

Det er likevel enkelt å registrere at Tesla utfordres. Ikke minst så lenge den litt større versjonen av Model 3 – Model Y – lar vente på seg.

Etablerer seg

De større elektriske familie-SUV-ene vi har ventet på lenge, er i ferd med å etablere seg i toppen. Primært disse fire:

  • Volkswagen ID.4 på 3. plass.
  • Volvo XC40 (4. plass, elbilsalget alene ville gitt 5. plass)
  • Ford Mustang Mach-E på 6. plass.
  • Skoda Enyaq på 10. plass.
SUKSESS: Toyota RAV4 er Norges nest mest solgte bil, og den klart beste ikke-elektriske, selv om ladehybriden på bildet går nærmere 10 mil på strøm nå i sommervarmen. Toyota er også totalt sett det mest solgte merke.