NYKOMMER: Utpå vårparten får vi se de første Mercedes EQB på norske veier.

Prisene på EQB klare:

Mercedesen blir fort 100.000 rimeligere enn Tesla Model Y

Mercedes tar med seg både nye finesser og gamle dyder inn i klassen av elektriske familiebiler. Og til en pris konkurrentene ikke liker.

Publisert Sist oppdatert

EQB har sju seter og firehjulsdrift som standard på det norske markedet. Her kan du lese om Motors ferske inntrykk etter prøvekjøring av EQB i Tyskland tidligere i november.

I øyeblikket har den ingen direkte konkurrenter. Men Tesla Y med sju seter blir selvsagt en rival etter hvert, selv om amerikaneren er litt større, og langt mindre anerkjent som merkevare.

Dessuten blir Teslaen dyrere. EQB får en startpris på 477.000 for versjonen med firehjulsdrift og 225 hester, og 498.000 for versjonen med 288 hester.

Batteripakken på 66,5 kWt og rekkevidden på 419 km er den samme for begge.

Nærmere 100.000 dyrere

Startprisen på en Model Y med fem seter er i dag 535.000 kroner. Legger du til omkostninger, metallic lakk og vinterhjul, blir summen 593.000. Og på toppen av dette, kommer altså en foreløpig ukjent merpris for sju seter.

FLEKSIBEL: To seter bakerst og skyvbar andre seterad gir høy fleksibilitet. EQB er eneste modell i denne klassen som tilbyr firehjulsdrift og sju seter.

Da snakker vi fort om nærmere 100.000 kroner mer enn en bra utstyrt EQB til rundt 520.000.

Men Teslaen kontrer med nærmere 10 mil bedre rekkevidde, rundt dobbelt så mange hestekrefter og et unikt ladenettverk.

EQB møter derimot mange konkurrenter om ikke sju seter er et krav. Da dukker modeller som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Ford Mustang Mach-E opp.

  • EQB kan bestilles fra midten av januar, og de første leveringene skal i følge importøren skje ganske umiddelbart etterpå.