EN KINESISK TIL: Maxus Euniq 6 skal lanseres innen utgangen av året. Her vises den på Auto Shanghai.

Maxus med ny elbil-plattform:

Maxer Kina-bølgen med ny el-SUV og første el-pickup

El-SUV-en Maxus Euniq 6 kan ventes før årsskiftet, mens den elektriske versjonen av pickupen Maxus T90 kommer i løpet av neste år.

Publisert

Det kinesiske bilmerket Maxus markerer seg stadig kraftigere på det norske markedet.

Maxus produseres av det kinesiske storkonsernet SAIC (som også produserer blant annet MG og Volkswagen), og var første kinesiske elbilprodusent til å etablere seg i Norge.

Det var, rett nok, utelukkende med varebiler i begynnelsen av 2018.

Første personbil, den prisgunstige flerbruksbilen Maxus Euniq MPV, ble lansert i fjor høst. Som flere av de nye elbilene har det vært visse barnesykdommer, men det meste av dette rapporteres nå å være utbedret.

Neste elbil fra Maxus som kommer til Norge blir SUV-en Euniq 6.

Les flere elbil-nyheter:

Det er en relativt stor SUV, 472 cm lang, 186 cm bred og 174 cm høy med en akselavstand på 276 cm. Den har en godt dimensjonert litiumion-batteripakke fra CATL som skal være god for en rekkevidde på 600 km, målt etter den optimistiske NEDC-syklusen.

SKIKKELIG TØFFING: Den elektriske utgaven av pickup-en Maxus T90 kommer hit til neste år.

El-pick-up!

Vel så spennende er det med lansering av en helelektrisk pick-up, den første her i landet. Maxus T90 er en stor, rammebygd og aggressivt utseende sak som kommer i to lengder – 537 og 568 cm.

I utgangspunktet er den bensinmotorisert, men den skal også produseres i elektrisk utgave – og det er den som kommer hit i løpet av 2022.

T90 skal ha en batteripakke på 89 kWt som skal gi en NEDC-rekkevidde på 595 km. Men så mye mer om den vet vi ikke per nå.

Utvikler ny plattform

Euniq 6 er basert på den eksisterende, fleksible MERA-plattformen, men Maxus har i flere år arbeidet med å utvikle en standardplattform for fremtidige elektriske modeller.

Den nye MIFA-plattformen (Maxus Intelligent Flexible Architecture) er neste generasjon produktarkitektur for Maxus, og skal muliggjøre elektrifisering på tvers av kjøretøytyper, som for eksempel pickup-er, varebiler, flerbruksbiler og andre typer personbil.

Biler på den nye plattformen kommer med firehjulsdrift. Den første konseptbilen basert på MIFA-plattformen ble denne uken vist under bilmessen Auto Shanghai.

KONSEPTBIL: Denne er basert på den nye fleksi-plattformen fremtidige Maxus-modeller skal være basert på.