NY PROFIL: Kupéversjonen av XC40 heter C40, og kommer i løpet av året.

Kupémodellen av XC40 kommer i år:

Lavere tak gir høyere pris

Volvo legger på 30.000 i startpris når de lanserer en litt mer tidsriktig og sporty variant av elektriske XC40.

Publisert

Modellen har fått navnet C40 Recharge, og er en XC40 med rundt sju centimeter lavere taklinje og en nykonstruert hekk med mer kupéform.

Også de bakre lyktene har fått et mer åpent design. Men resten av bilen har alle de kjente trekkene fra XC40.

Lengde, bredde og vekt er i praksis likt. Det samme er interiøret, og – ikke minst – rekkevidden: Batteriet på 78 kWt skal også gi C40 420 kilometer.

Sportback

Tilsvarende designggrep har vi sett fra alle de tre såkalte premiummerkene som Volvo sammenlikner seg med, Audi, BMW og Mercedes.

Men bare Audi har kommet så langt i utviklingen at de også har gjort det med sine elbiler. Både den store SUV-en e-tron, og den litt mindre Q4 e-tron, som kommer til Norge i disse dager, kan leveres i en Sportback-versjon.

NY HEKK: Baklyktene har de samme grunnlinjene som på XC40, men er blitt mer luftigere og smalere.

Dyrere

Dette handler rett og slett om man vil ha en litt mer moderne XC40 til en litt høyere pris. Eller om man foretrekker den litt mer kassete versjonen med bedre lastekapasitet opp til taket.

  • Prismessig starter C40 på 555.000 kroner. XC40 starter på 525.000 kroner.

Nå har Volvo åpnet for bestillinger av C40 Recharge. Inkludert i prisen er blant annet tre års service, tre års full kaskoforsikring, veihjelp, utskifting av luftfilter, programvareoppdateringer, bytte av vindusviskere (én gang i året) og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt.

– C40 Recharge har produksjonsstart høsten 2021. Det er planlagt at de første bilene leveres til Norge i fjerde kvartal 2021, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo, Trosby.

GIRER OPP: Volvo har vært de ivrigste til å gi girvelgerne en renessanse. I nye C40 er de gjennomsiktige.