VENTER: Kona-eiere som må lade med redusert effekt mens de venter på batteribytte, får ekstra lading som kompensasjon.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:
Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne
De over 5000 Kona-eierne som er blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent for å minimere brannfaren i batteriet, får økonomisk kompensasjon for redusert rekkevidde.
Etter ulike tilfeller av branntilløp i Hyundai Kona produsert i Sør-Korea før mars 2020, har fabrikken tatt omfattende grep for å skifte batteripakker i de aktuelle bilene.
I Norge er totalt sett rundt 6000 kunder berørt. 80 prosent av modellene er Kona, 20 prosent er Ioniq.
I påvente av batteribytte, og for å minimere brannrisikoen, har eierne blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent.
Denne reduksjonen i rekkevidde – Konas offisielle rekkevidde er 484 kilometer – ønsker nå Hyundai å kompensere ved å tilby et ladekort («Charge myHyundai»).
Summen varierer
– Her får man en sum som er ment å kompensere for at man i en periode får noe kortere rekkevidde. Summen vil variere ut fra når man får ny batteripakke, og de som må vente lengst får naturlig nok mest, skriver PR- og produktsjef hos Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen, i en epost til Motor.
Det er mange batteripakker som skal byttes, og prosessen tar tid. Men etter planen skal de siste byttene gjøres i løpet av høsten om et år.
De berørte kundene vil da få ny kreditt på sitt ladekort etter hvert som tiden går innen batteribyttet.
– Som et plaster på såret vil også de som eventuelt har fått byttet batteripakke før «Charge myHyundai»-kortet er på plass, få et beløp som de kan benytte til lading. Vi har ikke en eksakt dato, men det skjer i høst. Ingen vil med andre ord gå glipp av ladebeløpet sitt, sier Knudsen.
De omfattede bilene er produsert før mars 2020 ved Hyundais fabrikk i Sør-Korea. Biler produsert etter dette er ikke omfattet, heller ikke biler produsert ved fabrikken i Tsjekkia. Siden mars 2020 har i all hovedsak bilene kommet derfra.
Forbrukerrådet påpeker at god informasjon om batteribytte er en nøkkelfaktor i denne saken. Denne bør komme så raskt som mulig, mener juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Ladekreditt fornuftig
– Jeg har forståelse for at det tar tid å både produsere og skifte batteriene, og bruksbegrensningene her er små sammenliknet med Opel Ampera. Det er etter mitt syn fornuftig å tilby de berørte kundene en kompensasjon som følge av de ulempene det medfører. Ladekreditt er fornuftig, og vil konkret kompensere for at forbrukerne noen ganger må lade oftere, skriver Iversen i en epost til Motor.