VENTER: Kona-eiere som må lade med redusert effekt mens de venter på batteribytte, får ekstra lading som kompensasjon.

Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:

Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne

De over 5000 Kona-eierne som er blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent for å minimere brannfaren i batteriet, får økonomisk kompensasjon for redusert rekkevidde.

Publisert

Etter ulike tilfeller av branntilløp i Hyundai Kona produsert i Sør-Korea før mars 2020, har fabrikken tatt omfattende grep for å skifte batteripakker i de aktuelle bilene.

I Norge er totalt sett rundt 6000 kunder berørt. 80 prosent av modellene er Kona, 20 prosent er Ioniq.

I påvente av batteribytte, og for å minimere brannrisikoen, har eierne blitt oppfordret til kun å lade til 90 prosent.

Denne reduksjonen i rekkevidde – Konas offisielle rekkevidde er 484 kilometer – ønsker nå Hyundai å kompensere ved å tilby et ladekort («Charge myHyundai»).

Summen varierer

– Her får man en sum som er ment å kompensere for at man i en periode får noe kortere rekkevidde. Summen vil variere ut fra når man får ny batteripakke, og de som må vente lengst får naturlig nok mest, skriver PR- og produktsjef hos Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen, i en epost til Motor.

REDUSERT: Med lading til bare 90 prosent, reduseres rekkevidden til en Hyundai Kona med snaue fem mil, basert på det offisielle rekkeviddetallet.

Ny kreditt

Det er mange batteripakker som skal byttes, og prosessen tar tid. Men etter planen skal de siste byttene gjøres i løpet av høsten om et år.

De berørte kundene vil da få ny kreditt på sitt ladekort etter hvert som tiden går innen batteribyttet.

– Som et plaster på såret vil også de som eventuelt har fått byttet batteripakke før «Charge myHyundai»-kortet er på plass, få et beløp som de kan benytte til lading. Vi har ikke en eksakt dato, men det skjer i høst. Ingen vil med andre ord gå glipp av ladebeløpet sitt, sier Knudsen.

  • De omfattede bilene er produsert før mars 2020 ved Hyundais fabrikk i Sør-Korea. Biler produsert etter dette er ikke omfattet, heller ikke biler produsert ved fabrikken i Tsjekkia. Siden mars 2020 har i all hovedsak bilene kommet derfra.

Forbrukerrådet påpeker at god informasjon om batteribytte er en nøkkelfaktor i denne saken. Denne bør komme så raskt som mulig, mener juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.

Ladekreditt fornuftig

– Jeg har forståelse for at det tar tid å både produsere og skifte batteriene, og bruksbegrensningene her er små sammenliknet med Opel Ampera. Det er etter mitt syn fornuftig å tilby de berørte kundene en kompensasjon som følge av de ulempene det medfører. Ladekreditt er fornuftig, og vil konkret kompensere for at forbrukerne noen ganger må lade oftere, skriver Iversen i en epost til Motor.