Tesla har omsider fått i gang produksjonen av Model Y på fabrikken i Berlin. I første omgang er det kun svarte Performance-versjoner som kommer derfra.
Pluss:
Akselerasjon, førermiljø, plass
Minus:
Støy, fantombremsing, bakoversikt
Det høres mer stusselig ut enn det er. For det er utvilsomt nettopp denne versjonen mange drømmer om – og mange har ventet på.
Vi forstår dem godt. Kreftene er hinsides det meste vi hittil har opplevd i en bil. Og avgjort hinsides alt vi har opplevd i en ellers så ganske alminnelig familiebil.
Tesla Model Y Performance
Pris Performance: 614.142 (inkl. omkostninger på 14.242)
Pris Long Range: 564.323 (inkl. omkostninger på 14.242)
Rekkevidde: Opptil 514 km (WLTP)
0–100 km/t: 3,7 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Batteri (oppgitt av Tesla): 74 kWt
Ladehastighet: Opp til 250 kW
Maks nyttelast: 562 kg
Hastighets-begrensning
Det er garantert ikke en eneste entusiast der ute som revurderer bestillingen sin på bakgrunn av følgende påstand fra oss, antakelig gleder de seg bare enda mer – men:
Disse kreftene har null og niks å gjøre i norsk trafikk.
Vår testbil hadde en automatisk hastighetsbegrensning på 140 km/t. Og det er nær sagt umulig å få noe glede av fartsressursene uten å stange i denne sperringen med et lite pling og en plutselig kraftløshet.
0–100 km/t på 3,7 sekunder er et drøyt sekund hurtigere enn en Long Range – som allerede er hårreisende sprek.
Fryktelig moro. Fryktelig unødvendig. Fort ulovlig – og fort dyrt. Og da snakker vi like mye om slitasje på dekk og annet drivverk som om eventuelle bøter.
Sammenlikning
Samtidig kan vi fastslå at de litt mer utålmodige som har fått utlevert en Model Y som er bygget i Kina, har gjort et godt kjøp. Motor har sammenliknet en tyskbygget Performance og en kinesiskbygget Long Range.
Vi baserer oss også på inntrykkene fra en Model Y vi testet tidligere i år (les mer her). Og de to kinesiske versjonene kommer best ut.
Under kjøring opplevde vi Kina-bilene som knirkefrie, mens Performance hadde en svært irriterende raslelyd fra undersiden av instrumentpanelet i høyere hastigheter.
Annonse
Syretest
Dagens elbiler er generelt svært godt sammenskrudd. Færre bevegelige deler fra motor og understell gir færre vibrasjoner. Da blir lyder som dette merkbare. Men uansett hvordan vi lyttet og banket og presset sammen paneler, var lyden umulig å fjerne.
En annen syretest på byggekvalitet, er det lille dekselet som dekker nederste del av sidevinduene foran, altså rett ved sidespeilene. På den tyske versjonen kunne vi enkelt bikke ut disse i overkant. På den kinesiske versjonen satt de solid limt fast.
Bagasjeromsdeksel
Vi noterte også noen klaprelyder fra bagasjeromsdekselet – som omsider har kommet på versjonen fra Tyskland. Men disse kom kun da bilen passerte skarpe kanter i asfalten, likt de fleste andre biler vi tester med tilsvarende løsninger – og tilsvarende dekkutrustning.
Annonse
Urimelig mye støy
Og her er vi over på en annen faktor som gjør Performance hakket mer sportslig, og hakket mindre komfortabel. Vi er ikke i tvil om hva som er viktigst.
En Model Y er mest sportslig i klassen allerede i sin grunnversjon. Men også blant de mest støyende. Med de enda større og enda hardere 21-toms hjulene – med dampveivalsaktige 285 millimeter bredde bak – blir støynivået urimelig høyt på grov asfalt.
Den tynnere og fastere gummien, i kombinasjon med et senket understell, gjør at selv en velbrukt porsjonssnus merkes i korsryggen.
En mer standardisert Model Y ruller både litt mykere og litt stillere.
Fantombremsing
Den prøvekjørte Performance-versjonen ga oss for første gang den ubehagelige opplevelsen av såkalt fantombremsing, altså at bilen bremser av seg selv uten grunn. Dette er dessverre ikke noe nytt for Tesla-eiere, med andre ord ikke noe spesifikt for Performance-versjonen.
Det skjedde en rekke ganger på E6 sørover i Gudbrandsdalen i dagslys, men aldri på samme strekning nordover etter mørkets frambrudd. Lite tillitsvekkende fra en produsent som hevder selvkjøring nærmest bare er et lovvedtak unna.
Infotainmentystemet på Model Y er oppgradert, eller kanskje mer presist, perfeksjonert. For å gjenta oss selv: Det krever litt tilvenning, men etter en tid føles alt annet gammeldags.
Øvrige egenskaper på Performance er som vi kjenner dem fra andre Model Y. Det betyr klasseledende rekkevidde, klasseledende plass, og nå også klasseledende nyttelast.