OVERBEVISER: Kia EV6 gir et svært godt inntrykk etter den første prøvekjøringen.

Prøvekjørt: Kia EV6

For mange familier vil dette være årets beste elbil

Kia har ofte kommunisert med hjernen vår. Nå utfordrer de oss også på følelser. Det er ingen grunn til å stritte imot.

Publisert Sist oppdatert

MÁLAGA (Motor): Selv om Motor og andre i flere år har forsøkt å formidle at Kia faktisk lager ganske så elegante biler med solide egenskaper, så tar det lang tid før denne utviklingen rokker ved de inngrodde oppfatningene hos mer eller mindre bilinteresserte.

Pluss:

Design, kupéplass, frunk

Minus:

Bagasjevolum, ikke skyvbart baksete

Med Kia EV6 blir det annerledes. Ingen trenger å snakke fram denne. Bilen er så forfriskende og oppsiktsvekkende i seg selv, at den er umulig å overse.

Skal du henge med i en noenlunde fornuftig bilprat i kommende førjulsselskaper, så avsløres du umiddelbart om du ikke vet hva koreanerne bidrar med for tiden.

Deler teknologi

KIA EV6

  • Pris fra–til: 420.000 (bakhjulsdrift)–530.000 (firehjulsdrift). GT til 600.000 kommer om et drøyt år.
  • Batteri (kWt): 58/77
  • Rekkevidde (km.): 394–528
  • Effekt (hk/Nm.): 170/350–325/605 (GT vil få 585/740)
  • 0–100 km/t (sek.): 8,5–5,2 (GT 3,5)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm.): 468/188/155/17
  • Bagasjevolum (liter): 511 pluss frunk på 52 (bakhjulsdrift) eller 20 (firehjulsdrift)
  • Hengervekt (kg): 750 (bakhjulsdrift)/1600 (firehjulsdrift)

Blant Kia-folket snakkes det minst mulig om at de er en del av det store Hyundai-konsernet, og at EV6 deler det meste av teknologien med Ioniq 5.

Forståelig nok. De ønsker å framstå som et selvstendig merke med en unik identitet. Men mange som leser Motor, vil nok tenke at det tydelige slektskapet bør løftes fram for alt det er verdt. For Ioniq 5 satte jo poengrekord da vi testet den tidligere i år.

Skiller seg ut

Og innen vi får gjort en større test av EV6, som blant annet inkluderer pålitelige målinger av rekkevidde og ladekapasitet, kan vi slå fast følgende:

  • EV6 har de fleste av de samme gode egenskapene vi registrerte i vår stortest av Ioniq 5.
  • Den har likevel en egen identitet. Definitivt designmessig. Men også kjøreegenskapene og førermiljøet skiller seg ut.
  • Så har den også en potensiell svakhet vi kommer tilbake til.
FARGEGLAD: EV6 leveres i noen virkelig lekre farger. Dessverre kan ikke denne grønnfargen leveres til den mest attraktive utstyrspakken, GT-line.

Vi kjørte tre ulike modeller under lanseringen i Málaga. To av dem er aktuelle i Norge: Exclusive med bakhjulsdrift, 228 hester og rekkevidde på 528 km. – og GT-line med firehjulsdrift, 325 hester og rekkevidde på 484 km.

Kjøremessig er det minimal forskjell på tørre sommerveier. Ved fullt gasspådrag er naturligvis den ene litt raskere, men under normal kjøring oppleves de like spreke. Og mer enn spreke nok.

Godt polstret

Støykomforten er som alltid eksemplarisk på vanlig spansk asfalt. Da er det kun litt vindsus fra speilene som høres, og det er typisk når det ikke er andre støykilder.

På partier som kan minne om den grovere norske asfalten, øker hjulstøyen. Og dette er historisk et problem for Kia, selv om den store SUV-en Sorento er et godt unntak.

Derfor legger vi inn noen forbehold her. Men frekvensene blir aldri ubehagelige, og den foreløpige konklusjonen er at dette er en godt polstret bil.

TRIVSEL: Førermiljøet er tiltalende, med god materialkvalitet, vinklet mot sjåføren og med en utmerket girvelger (rattet i midtkonsollen).

De ulike utstyrsversjonene hadde ulike dekkdimensjoner fra forskjellige produsenter. Ingen av testsjåførene kunne registrere noen hørbar forskjell på Kumho-dekk i dimensjonen 235/55-19 og Continental-dekk i dimensjonen 255/45-20.

En avveiing

Kia ønsker å være litt mer sporty enn Hyundai, eller mer bestemt Ioniq – som nå er skilt ut som et eget navn på elbilsatsingen i konsernet.

Vi får nok en følelse av at EV6 er ørlite mer responsiv og kvikk i bevegelsene enn en Ioniq 5, men dette handler nok først og fremst om en PR-strategi for å skille merkevarene, dernest en morsom sammenlikning på en lukket bane.

SPORTY: Ingen tvil om at Kia har sportslige ambisjoner både med design og dekkvalg. Men det er mest innpakningen. I praksis er den alminnelig velkjørende og komfortabel – heldigvis for familier flest.

Så når man sammenlikner de ulike EV6-versjonene, blir det primært en avveiing mellom litt bedre rekkevidde og ørlite mer plass og maks framkommelighet vinterstid. Det sportslige aspektet blir høyst sekundært.

Innvendig derimot, er instrumentpanelet mer førerorientert enn på Ioniq 5 - og det gir absolutt en mer sportslig følelse.

Den brede, liggende skjermen krummer seg en smule mot føreren. Det samme gjør designet på midtkonsollen. Her synes vi Kia har lykkes best av de to.

Logisk

Som alltid tar det litt tid å bli vant til alle betjeningsfunksjonene. Men det meste virker logisk og intuitivt, slik vi er blitt vant til på de øvrige Kia-modellene.

Head-up-displayet har såkalt AR (utvidet virkelighet), og spesielt knyttet opp mot navigasjon fungerer den veldig bra.

Bra hurtiglading

Foran kan setene justeres elektrisk og tilpasses de fleste kjøredyktige kropper. Forsetene har også en «ladestilling», der du kan vippe opp seteputen og legge ned seteryggen samtidig. En grei posisjon mens bilen lader.

Men det blir ikke mange minuttene med avslapping. EV6 har det samme 800-voltssystemet som Ioniq 5. Bilen skal dermed kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Ioniq 5 imponerte stort i denne øvelsen i sommerens store elbiltest.

ROMSLIG: Det flate gulvet og den lange akselavstanden bidrar til den generøse beinplassen i baksetet. Her sitter to personer særdeles godt.

Volumet reduseres

I baksetet er det enormt med plass. Og paradoksalt fører det oss over på bilens svakhet. Det vil si, én potensiell svakhet: Bagasjeplassen kan bli for snau for noen familier.

Med firehjulsdrift reduseres frunken – bagasjeplassen under panseret – fra 52 til 20 liter. Og med en ekstra høyttaler i bagasjerommet, reduseres volumet også der.

Minst i klassen

Vi har i skrivende stund ikke fått korrekte tall fra Kia, men basert på pålitelige nettsteder og spørsmål til Kia-representanter i Málaga, mener vi at bagasjevolumet uten høyttaler er 511 liter. Med høyttaler er det 490 liter.

Vi tipper kunder flest vil ende opp med firehjulsdrift og best mulig lyd, og totalt 510 liter bagasjevolum. Det er mindre enn konkurrentene. Med bakhjulsdrift og litt spinklere lydanlegg, blir volumet 563 liter. Det er middels.

DOBBELT GULV: I det daglige er det greit med rett lastekant og litt oppbevaring under. Skal du fylle bilen maks, så tar du ut platen i gulvet.
LITT SKUFFENDE: Vi hadde ønsket oss skyvbare bakseter, det hadde hjulpet veldig på lastevolumet. Skiluka – eller skal vi si stavluka – kunne også vært langt større.
FRUNK: Her, under panseret, er det plass til ladekabler eller andre ting. Frunken på bildet er fra modellen med bakhjulsdrift, og er på 52 liter. Modellen med firehjulsdrift har 20 liter.

Diskusjonen død

Ioniq 5 er eneste femseter i denne klassen som har skyvbart baksete. Da er det merkelig at EV6 ikke får det. Denne finessen kunne på de mest lastekrevende utfluktene hentet nærmere 100 liter fra den nevnte beinplassen i baksetet, som er særdeles generøs.

Det ville drept enhver diskusjon om bagasjeplassen i EV6.

Picassos fødeby

Den kupéformede taklinjen reduserer også bagasjevolumet i høyden. Konkurrenter som Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq har en mer stasjonsvognliknende fasong. Det gir en fordel i de heftigste lasteøvelsene.

Lanseringen av EV6 foregikk i Pablo Picassos fødeby. Man skal ikke så mange årene tilbake i bilhistorien før man finner noen modeller fra Citroën som bærer kunstnerens navn, og der spesielt den første utgaven var en spektakulær kreasjon.

Og hvis man skal trekke en parallell mellom Picassos verk og designet på EV6, så må det være at det er vanskelig å være likegyldig. Men gode egenskaper i spennende design har aldri vært feil.