Sør-koreanernes mobilisering på elbilmarkedet speiles i kåringer verden over. I kveld bestemte den europeiske juryen i prestisjetunge Car of the Year Award 2022 at Kia EV6 fortjener enda mer hyllest.
For lesere av Motor kommer naturligvis ikke det som noen overraskelse – verken at sør-koreanerne overbeviser, eller at EV6 får enda en gjev pris.
Sluttkampen
Konsernsøsknene Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 har begge fått 85 poeng i Motors tester. Ingen har fått like mange. Her kan du lese testene av EV6 og Ioniq 5.
EV6 var naturligvis også med helt i sluttkampen om å bli «Årets beste bilkjøp» her i Motor, men vi vurderte Ioniqs større bagasjerom og skyvbare seterygg som viktigere enn Kias noe hvassere kjøreegenskaper.
Dette var de sju gjenstående finalistene i «Car of the Year»-kåringen: Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308, Renault Megane e-Tech og Skoda Enyaq.
Altså kun én modell – Peugeot 308 – som ikke er en ren elbil. Men den kommer snart.
- Dette betyr utrolig mye for oss i Kia. En slik kåring er bekreftelsen vi trenger for å være helt sikre på at vi er på riktig vei inn i fremtiden, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
– Vi har en del EV6 på veien allerede, men på grunn av pandemien går leveringene ikke så raskt som vi og kundene skulle ønske. Derfor er det en del som venter. Vi har hele tiden sagt at EV6 er en bil det er verdt å vente på. Og det er nå bevist igjen. De som venter, de venter faktisk nå på årets bil i Europa, slår Lagaard fast.