FORBEDRES: Ioniq 5 får en oppgradering på rekkevidde som gir den enda mer konkurransekraft.

Testvinneren Ioniq 5:

Bikker 50 mil med større batteripakke

Ioniq 5 utstyres med noen ekstra battericeller i rekkeviddekampen mot de øvrige familie-SUV-ene. Nå er 50 mil oppnåelig.

Publisert

Det er ennå ikke offisielt, men det meste tyder på at Ioniq 5 ganske snart får batteripakken på 77,5 kWt, som «tvillingen» Kia EV6 allerede er utstyrt med.

Kia er som kjent en del av Hyundai-konsernet, og Ioniq er navnet på elbilsatsingen til Hyundai. Det betyr at alle modellene fra disse tre merkene deler det meste av batterier, motorer og en rekke øvrige komponenter.

30 kilometer bedre

Nå skriver også godt informerte sørkoreanske IT News at modellen får en oppgradering av batteriet bare et år etter introduksjonen.

Dagens batteripakke i Ioniq 5 er på 72,6 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på rundt 460 kilometer for modellen med firehjulsdrift og 481 kilometer for versjonen med bakhjulsdrift.

Økningen i batterikapasitet vil trolig gi drøye 30 kilometer bedre rekkevidde.

LITT FORAN: På papiret skal Ioniq 5 nå komme litt lenger enn Skoda Enyaq. Kommende rekkeviddetester vil vise om dette også stemmer i praksis.

Liten ledelse

Omtrent like store og tunge Kia EV6 (les vår prøvekjøring her) med tilsvarende batteripakke har til sammenlikning offisielle rekkeviddetall på henholdsvis 506 og 528 kilometer for de to versjonene. Ioniq 5 vil naturlig nok havne i omtrent samme sjiktet.

I såfall får Ioniq 5 noen kilometers ledelse på hovedkonkurrenter som Skoda Enyaq og VW ID.4, og med firehjulsdrift havner den omtrent på meteren med Tesla Model Y.

Fortsatt er det et stykke opp til Ford Mustang Mach-E.

Bedre trådløs

Alt dette på papiret. Den kommende store vinterelbiltesten til Motor og NAF vil gi oss svaret i praksis. Her kan du lese resultatene for alle bilene som har vært med i testene, både sommer og vinter.

IT News melder også at Ioniq 5 skal få en mer effektivt trådløs oppdatering av ulike funksjoner.